Zondag 12 Maart: Katoomba.

12 maart 2017 - Katoomba, Australië

Vandaag houden we een dagje vakantie in deze vakantie. We zijn wel toe aan wat rust na alles wat we gezien en gedaan hebben. Vandaag is het ook nog lekker weer, blauw en zo'n 30 graden maar de dagen daarna voorspellen regen, bliksem en storm. Dus nu maar genieten van de zon.
Vanmorgen ontbijten we eerst op ons gemakje en brengen de ochtend door op de camping. Wat lezen, spelletje doen, niet veel bijzonders. Rond de middag gaan we even naar het dorpje Katoomba. 13 jaar geleden waren we hier ook als eens. Het was toen een hippie-achtig dorpje met veel kleine winkeltjes met frutseldingen, bloemenjurken, wierook etc. Die sfeer hangt er nog wel een beetje. De gebouwen van toen staan er nog en zijn deels opgeknapt, deels ook niet. Maar ook hier heeft het toerisme toegeslagen. Of beter te zeggen is het toegenomen. Want toerisme bestaat hier zeker al sinds 1945. De huidige scenic railway werd zo'n beetje gestart rond die tijd. Origineel was het een kabeltrein welke gebruikt werd voor de kolenmijn die in het dal lag, maar langzaamaan kwamen ook mensen uit Sydney en omgeving die op een makkelijkere manier de vallei in wilden. De mijnen gingen dicht en de kabeltrein werd steeds mooier en luxer en is tegenwoordig de topattractie van de regio. En er komen  dus ook steeds meer mensen in het dorp Katoomba. Tot zover de geschiedenisles.......
In het dorp lopen we door de hoofdstraat en komen langs een heel oud eethuis: The Paragorn uit 1916. Daar gaan we lunchen. Van binnen is het ook heel oud, in Engelse stijl met donkere lambrisering, oude lampen en oude kassa's. De lunchkaart heeft duidelijk een Britse inslag: scones, pies, fish and chips. De sfeer inclusief muziek is uit de jaren 30. Keileuk tentje. Achterin is nog een zaaltje waar muziekuitvoeringen gedaan kunnen worden. Zo uit de oude doos (letterlijk want er staan een heel oude (box)platenspeler , met zo'n hoorn eraan). Na de lunch verkennen we de rest van het dorpje nog even, doen wat boodschappen en gaan weer terug naar de camping. Daar gaan we verder met waar we de dag mee begonnen zijn: lekker nix doen!
Ook wel eens lekker zo'n luie dag.

1. Mieke van Deursen Meulensteen:
    12 maart 2017
    Ooohhh heerlijk weer met de camper...lijkt mij ook fijner en mooier dan de grote stad...eindelijk is het hier ook lente..15 graden en zon...zo fijn..de kleindochters dartelen als lammetjes buiten..heerlijk..geniet ze samen xxx..PS hartoperatie Hans is donderdag de 16e..spannend
  2. Han en Nellie:
    13 maart 2017
    Wat leuk, punt van herkenning en lekker nostalgisch.
    Even rust hoor.
  3. Han en Nellie: