17 november Naples naar Key Largo

18 november 2019 - Key Largo, Florida, Verenigde Staten

Vanmorgen wederom vroeg uit bed (7:30 uur) en op pad. Eerst naar de supermarkt en dan nog even rond struinen op de pier van Naples. Vandaag was deze wel open en waren de golven minder groot en de wind ook minder. Maar het was nog steeds koud. 13 graden is erg weinig voor deze streek.

We gaan naar de Everglades, het nationale park met moeras en krokodillen.

De airboat toer is onze eerste stop. We gaan met een hovercraft en kapitein Danny het water op. We spotten gieren, reigers, arend, havik en andere vogels, maar ook 2 krokodillen.

Verder scheuren we met een aardige vaart door het mangrove bos en maken we grote golven als we de bochten om gaan. Het is een hele ervaring.

Na dit avontuur zijn we op bezoek gegaan bij de krokodillen. Er lag een grote jongen op de bar. Het leek alsof hij opgezet was. Dus stonden we dichtbij het beest. Plots knipperde hij met zijn ogen en wij deinsden toch wat naar achteren..

We mochten er een vast houden, maar kozen wel voor een klein exemplaar. Jan hield een zware grote krokodil vast van 25 kg. Gelukkig waren zijn kaken wel vastgezet. Het beestje voelde aan als zacht leer. Wel spannend om een gevaarlijk dier vast te houden. We lopen nog een stukje over een vlonder pad door het mangrove bos en rijden weer verder door de Everglades.

We zien veel grasland wat onder water staat en hier en daar rare vogels of een krokodil. Bij Shark valley gaan we het afgezette deel van het park in en stappen we in de tram. We rijden 2 uur lang door de graslanden en krijgen uitleg over het ontstaan van de Everglades en het milieu nu. We hebben schildpadden zien zwemmen. Verder zien we tientallen vogels en ook heel veel krokodillen. Zelfs enkele van heel dichtbij. Gevaarlijk dichtbij zelfs als we nog een stukje door het park lopen.

Weer een ervaring rijker, stappen we in de auto om de rest van de route van vandaag af te leggen. We moeten nog 100 kilometer om bij de keys te komen. Helaas schiet de weg niet op, je mag maar 60 km/u en komt door allerlei dorpjes. Het is donker als we arriveren bij het appartement op de keys. We hebben zee zicht, maar het is een donker gat. Morgen maar even kijken hoe mooi het buiten is.... Nu nog eten, maar het dorp is uitgestorven... via de hulp van TripAdvisor komen we toch nog uit bij een leuk restaurant vlakbij. We eten een heerlijke salade bij de haven.

In het appartement bekijken we de foto’s en filmpjes van vandaag en kletsen we nog even na over onze belevenissen.