Dinsdag 14 September: Sevilla: real alcazar en Santa Cruz

14 september 2021 - Sevilla, Spanje

Vandaag staat het Real Alcázar op het programma. Het prachtige paleis waarvan de bouw begon in de 14e eeuw. Een paleis met veel patio’s, gangen, doorkijkjes. Uitbundig bewerkt met houtsnijwerk, azulejo (kleurige tegels) en bewerkt steen. De Moorse bouwstijl met de vele versieringen maakt het een prachtig gezicht. Elke ruimte die je inkomt is nog mooier bewerkt en de vele fonteintjes, vijvertjes en de Moorse bogen maken dat je steeds je ogen uitkijkt. Om het grote gebouw heen zijn grote tuinen aangelegd waar je met mooi weer (helaas vandaag druppelt het steeds een beetje) heerlijk kunt zitten in de schaduw van de palmbomen.
Na een uurtje of drie rondkijken stappen we weer buiten en lopen de wijk Santa Cruz in. Een oude wijk met kleine smalle straatjes. Met opzet zijn de huizen hoog en de straatjes smal gemaakt, zo was er veel schaduw en bleef het wat koeler in de straatjes, want in de zomer is hier vaak boven de 40 graden. Nu is het een graad of 28 wat prima is. We gaan maar eens op het terras zitten om wat te drinken (mmmm sangria) en enkele tapas uit te proberen. Handig hoor die kleine porties. Zo kun je nog eens een keer verschillende dingen proberen. We slenteren een tijdje door de straatjes en zoeken t volgende terras op voor een cappuccino. Ach vakantie is zo gek nog niet……

gezien de voeten inmiddels moe zijn zo op het eind van de middag pakken we maar weer eens de HOHO bus en laten ons zo afzetten in de buurt van ons appartement. Scheelt toch weer een stuk lopen, want we lopen toch elke dag zo’n 20.000 stappen.

Voor het diner hoeven we niet ver vanavond. In dezelfde straat is een heel mooi gebouw van tegeltjes en dat gaat om 20.30 uur open. De Spanjaarden eten echt pas heel laat. Er verschijnt achter de luiken een gezellig restaurantje met vanbinnen nog veel meer tegeltjes. We laten het menu bepalen door de eigenaar en eten verrassing tapas met allerlei soorten vis en kip.  Het is heerlijk. Sevilla’s toetje van een gebakken snee brood en ijs is zoet en lekker!

Ook de Sangria gaat er goed in bij Marielle, maar ja, vanaf hier kan je bijna kruipend naar je bed 😂