Donderdag 16 Juni: Halifax

16 juni 2022 - Halifax, Canada

Vanmorgen gaat de wekker al op tijd: 7:00 uur. We moeten de laatste dingen nog inpakken en dan gaan we de camper inleveren in Elmsdale bij Canadream. Net 5 minuten voor 9 komen we , netjes op tijd bij Canadream. We hoeven alleen maar de sleutels in te leveren, de  controle volgt later wel en als wij denken dat alles oké is dan komt t wel goed. De vriendelijke meneer van Canadream belt een taxi voor ons en nog geen kwartier later zijn we onderweg naar Halifax. Daar slapen we nog 1 nachtje in het Hampton inn hotel, zodat we ook nog Halifax kunnen zien. Om 10.00 lopen we het hotel binnen. De kamer is natuurlijk nog niet klaar, maar we kunnen de bagage achterlaten en dan de stad in. Vanuit het hotel is het zo’n 15 minuten lopen naar WaterfrontHalifax. Een strook langs het water van zo’n 2 km waar een lange boardwalk is en op meerdere plekken (toeristische) winkeltjes en restaurantjes. Het is er nog heel stil als we daar aankomen. Marian heeft op google maps zo een goed koffie tentje gevonden. “Grounded” heet het en dat is prima. Met onze beker koffie installeren we ons op een lekkere stoel en kijken naar de voorbijgangers. Inmiddels is het half twaalf en wordt het wat drukker. Aan het andere eind van deze lange boardwalk blijkt een cruiseschip aangemeerd te zijn en dat geeft meteen een boel drukte. Ook wel weer eens gezellig als het flink druk is.

Een stukje verder op de boardwalk gaat er een Ferry naar Dartmouth, het stadje aan de overkant. Daar waren we gisteren al, maar het is gewoon leuk om met dit stralende weer even op een boot te zitten. Dus kopen we een kaartje voor 2,75 pp en gaan met de Ferry naar de overkant en daar van de boot af en direct weer terug. Totaal een tochtje van een half uur, maar wel leuk op het water. Daarna lopen we verder de boardwalk af. We drinken wat, kijken mensen en wandelen weer terug. We eten even wat bij één van de restaurantjes en kijken meer mensen. Verder luieren we nog even in één van de hangmatten die ze langs de boardwalk opgehangen hebben. Lekker hoor!

Dan lopen we nog even de stad zelf in, op zoek naar wat “gewone” winkels, maar die vinden we eigenlijk nauwelijks. Die zijn gecentreerd bij de grotere “mall’s” die meer aan de rand van de stad liggen. Afgelopen weken hebben we veel stadjes en dorpjes gezien met oude houten huizen. Halifax heeft dit nauwelijks, het is echt een stad met weinig ouds. (Behalve de citadel, dat volgt morgen). Een reden is dat in 1917 er een groot ongeluk was in de haven waar een schip volgeladen met munitie botste met een vrachtschip. Gevolg was een gigantische ontploffing waarbij een groot deel van de stad verwoest werd (een gebied van 2 vierkante kilometer) en 2000 bewoners overleden en 9000 gewond. (Extra geschiedenisles gratis erbij😁)
Om 6 uur checken we in bij ons hotel. Een mooie kamer en een douche helemaal voor onszelf (zonder muntjes en drukknoppen zoals op de camping) Fantastisch!!

Nu we weer fris en fruitig zijn lopen we nog een keer terug richting de boardwalk waar we gaan eten bij Cable Wharf. Lekker op het terras aan het water. Een mooi eind van deze zonnige dag.

1. Henriette:
    17 juni 2022
    Weer mooi verslag, goede terugreis! Wanneer komen jullie thuis .