Donderdag 17 maart Rovaniemi

17 maart 2022 - Rovaniemi, Finland

Vandaag worden we na het ontbijt wederom opgehaald voor een nieuwe belevenis. We gaan naar Rovaniemi, dit is de enige “stad” in Fins lapland (35000 inwoners). Deze stad ligt op de poolcirkel, 180 km zuidelijker dan het dorp Levi waar wij deze week doorbrengen. Daar is de officiële verblijfplaats van de kerstman in zijn eigen dorp.

We worden deze keer niet opgehaald door een busje met andere toeristen, maar door een dikke Volvo met als chauffeur en gids voor vandaag de eigenaresse Heidi van het excursie bedrijf Polar star tours. We zijn namelijk de enige voor vandaag en de eigenlijke chauffeur is ziek.

Dus we horen onderweg heel veel over Finland en het leven in Fins lapland. Heidi heeft zelf 10 jaar in Italië gewoond, maar is teruggekeerd naar haar roots. En raakt niet uitgepraat over Lapland. De rit van 2 uur vliegt om.

We starten in het kerstman dorp maken een rondwandeling en krijgen uitleg over wat er te zien en te doen is en stappen samen over de poolcirkel. Het dorp ligt er precies op. We ontvangen een certificaat dat we dit feit hebben volbracht. We gaan op bezoek bij de echte kerstman en mogen op de foto met hem. Hij spreekt ons in accentloos Nederlands toe. De foto mogen we natuurlijk kopen, zoals alles in Finland goed aan de prijs. Maar gelukkig is het bezoek aan het dorp gratis. We drinken samen met Heidi koffie.

Daarna gaan wij met z’n tweeën op pad. We wandelen tussen de knusse houten huisjes met veel kerstversiering en voelen ons echt thuis in de kerstsfeer in de sneeuw en kou.

We zien wederom rendieren en snappen nu waarom iedereen zo opgewonden was over onze sleetocht van gisteren. Ook Heidi wist te vertellen dat die heel ongewoon was. Ook die excursie was geboekt bij Polar star tours… En zij had gehoord dat het wereldrecord gisteren was gebroken in rendierland… Dat was onze tocht 😂🦌🛷👍🏼. Die beesten zijn normaal niet vooruit de branden en de slee tocht verloopt in een slakke gangetje. Maar wij hadden een hele enthousiaste rendier en die ging met een noodgang de route af (zie video op deze site). Deze die hier de slee trokken kon je te voet bij houden. Maar het zijn wel hele mooie beesten. We maken een aantal mooie foto’s van de rendieren en de grappige huisjes. En hebben twee kerstmutsen bij om de foto’s nog meer kerstsfeer te geven.

We bezoeken de iglo waarin een ijsbar, restaurant en hotel is gevestigd. Met natuurlijk als aankleding ijssculpturen. Mooi maar veel te koud om te slapen.

We bekijken het oudste huisje van het dorp, het Roosevelt huisje. Dit was het eerste kerstmanhuisje in Rovaniemi, speciaal voor de president gebouwd in de jaren 50. We bezoeken het kerstpostkantoor, waar je kerstkaarten met een speciale stempel vanuit dit dorp naar iemand kan laten sturen met kerst. En kijken rond bij de leuke winkeltjes. We knuffelen de sneeuwman en genieten van de mooie kerstomgeving in maart.

We stappen weer over de poolcirkel en gaan met Heidi naar het centrum van de stad. Nu we maar met 2 deze tour doen, mogen we zelf kiezen hoe we de dag door willen brengen. We kunnen kiezen voor winkelen of het grote museum van Lapland bezoeken: Artikum. We kiezen voor het laatste en worden bij de deur afgezet.

We lunchen eerst en dan bezoeken we de tentoonstelling Artic life en leren alles over de ijs, klimaat, Noorderlicht en de noordpool.

De tweede tentoonstelling die we bezoeken verteld ons de geschiedenis over Lapland van de vorige eeuw tot nu en de dieren die er leven.

Om 17.00 uur worden we opgehaald en rijden we weer terug naar Levi, met onderweg nog vele verhalen van Heidi en haar gezin met 5 zoons.

Vanavond eten we pizza in een ander restaurant in ons hotel. Tijdens het wachten bekijken we de foto’s van vandaag en deze zijn wederom erg mooi.  En de pizza smaakt heerlijk.

Moe van de lange dag, maar zeer voldaan stappen we om 21.00 uur ons appartement weer binnen na 12 uur op pad te zijn geweest.

Morgen wordt het een rustdag!