Donderdag 4 okt. 2018. Bezoek aan Nassau.

4 oktober 2018 - Nassau, Bahama's

We worden vanmorgen al vroeg gewekt door de stem uit de luidspreker om 7.30 uur. We zijn bij het eiland van de Bahamas waar het hoofdstadje Nassau op ligt en we mogen over 1/2 uur van boord. Nou wij sliepen nog vast, dus dat gaan we niet halen. We stappen uit bed en gaan eerst ontbijten. In het restaurant is het door de airco zo koud dat we beslissen om het ontbijt verder op het dek te gaan nuttigen, zodat we niet bevriezen. Buiten is het gewoon 30 graden en daar zijn we inmiddels erg door verwend. Dat gaat zondag echt tegen vallen in België, ook al is het goed weer daar in de herfst.

Na het ontbijt stappen we van boord en kunnen rechtstreeks op de kade. Hier is de haven wel diep genoeg om dit gevaarte te stallen. Buiten is er nog een cruiseboot van dezelfde rederij. Dus straks goed op letten dat we de juiste boot nemen. Wie weet waar we anders naar toe gaan....

In Nassau leven veel mensen van de toeristen en dat is duidelijk te merken, je bent het havengebouwtje nog niet uit, of er vragen tientallen mensen of je wat wil doen met hun. Bijvoorbeeld boottocht, ben je net na 20 uur vanaf..., of een rit met een koets of een rondrit door de stad.

Wij kiezen om eerst het centrum te bezoeken en wandelen door de straten. We herkennen de gebouwen van key west. Houten huizen met veranda’s, maar zien ook meteen dat de bevolking armer is. De huizen hebben onderhoud en een laagje verf nodig. En achter de winkelstraat is het minder netjes opgeruimd en zijn er geen stoepen meer. We stoppen bij de Starbucks, die hebben ze dan weer wel voor een koffie en even internet. Kunnen we even sites bezoeken en videotjes versturen. Dat gaat op de boot niet. Daarna bezoeken we vooral kleurige winkeltjes waar vele souvenirs te koop zijn en een marktje met dezelfde spullen maar dan voor de helft. De dames spreken je allemaal aan, want ze willen ook vandaag hun brood verdienen. We kopen een strandtas en natuurlijk een magneet voor het bord thuis.  Na het shoppen gaan we met de taxi naar Paradise eiland. Dat is verbonden met 2 grote bruggen aan dit eiland. Daar gaan we naar het strand. Een groot deel van dit eiland in privé van enkele grote hotels en daar mag je niet komen. We gaan naar het publiek strand en zien dat er een rode vlag hangt. Dus niet zwemmen. Het strand is gewoon natuurlijk en niet zo opgedirkt als gisteren het privé eiland van Carnaval. Dus leggen we de sarong op het zand en Marielle gaat meteen in zee staan. Althans ze doet een poging. Zwemmen is niet mogelijk maar staan in zee ook niet. Je wordt meteen onderuit gehaald. Dus schept Marielle meteen een kilo zand in haar zwemkleding door de hoge golven. Niet echt handig... Ik blijf goed aan de kant en zorg dat alleen mijn voeten nat worden. Het wordt snel vloed en het strand wordt klein. We stappen weer op en pakken de taxi weer terug naar het centrum van Nassau. We winkelen nog wat en eten wat in de stad.

Om 3 uur lopen we weer de boot in. Het blijft een groot gevaarte, het lijkt wel een flat waar je inloopt met 12 verdiepingen boven je.

Nadat Marielle het zand van haar lijf heeft geboend in de douche besluiten we even op het dek te gaan liggen. Eerst bij het zwembad voorin op de boot. Het water is heerlijk koel. Het bubbelbad is heerlijk warm en we hebben meteen uitzicht over het eiland. Daarna vinden we het erg rustig bij dit bejaarde zwembad en waar de oudjes slapen in het bubbelbad en gaan naar het Lido dek waar het altijd party is. Nu ook, maar de muziek staat hard en de techno beat is niet onze smaak. We verhuizen naar het bovenste achterdek en genieten van het uitzicht terwijl we de haven uitvaren. We liggen samen knus in een ronde mand deels in de schaduw en dat is ook heerlijk na al die zon.

Als de zon onder gaat betrekt de lucht ook meteen en vallen er enkele druppels. Tijd om te douchen en even om te kleden. Vanavond eten we weer in het sjieke restaurant met een extra vestje aan, want ook daar is het erg fris door de airco. We eten heerlijk en kijken ondertussen voor de laatste maal naar de show die de obers opvoeren. We gaan daarna naar het theater en zien nog een groot deel van de muziek en dansshow van de 80 jaren muziek. We drinken koffie op het boven dek en lopen nog een keertje het schip rond en kijken bij verschillende optreden en lopen nog een winkeltje binnen. We blijven ons verbazen over de grote van het schip en de mensen die er op verblijven, meer dan 3000 gasten en 1100 personeel en toch is het zelden ergens overvol....

Het wordt de hoogste tijd dat we de koffer weer in gaan pakken, want morgen moeten we al vroeg het schip verlaten in Miami.

1. Henriette:
    6 oktober 2018
    Wat een heerlijke vakantie afsluiting op de boot! Goede terugreis!