Lapland maart 2022

12 maart 2022 - Levi, Finland

Zaterdag 12 maart.

Vandaag is het zover, we gaan eindelijk weer eens op vakantie, een bijzondere. We gaan naar Levi, Lapland. We zoeken de kou op om daar mooie dingen te zien en te doen.

We beginnen de dag al heel vroeg, want we vliegen al om 5:30. Dus na een kort slaapje rijden we rond 2 uur s nachts richting Schiphol. Dat gaat snel zo midden in de nacht en we vertrekken met TUI netjes om 5:30. Na een vlucht van 2:45 uur landen we in het witte landschap van Kittilä. Toch wel fijn zo vroeg. Al snel zijn we bij het Levi spa hotel. Natuurlijk is de kamer nog niet klaar om 11:00, maar ik had een mailtje gestuurd dat we vroeg vlogen, dus onze kamer staat op de “priority list” en ze bellen als de kamer klaar is. We gaan eerst Levi verkennen en op zoek naar een koffietje. We lopen eerst langs het toeristen Office waar we wat informatie inwinnen, want we moeten al onze tours nog boeken. Zij boeken zelf niet, maar hebben wel goede adviezen en ook tips over mooie wandelingen.  Al na 15 minuten worden we gebeld: de kamer is klaar! (Toch handig zo’n mailtje vooraf). Na een kort wandelingetje over het nabij gelegen meer gaan we eerst de spullen in de kamer leggen en dan het dorp zelf in. We hebben een mooie kamer in het hotel met slaapgedeelte en zit gedeelte EN  een eigen sauna. Dat hoort er bij in Finland….

Vlak bij het hotel begint t skigebied van Levi. We nemen als voetganger de lift omhoog en drinken onze 1e koffie met uitzicht over het witte dal. Wel anders dan in Oostenrijk hoor, daar zie je overal bergen om je heen, maar hier zie je vlaktes met meren en her en der wat bulten. De hoogste ski berg hier is 530 meter maar gezien de noordelijke ligging hartstikke sneeuw zeker. Het is vandaag heel warm voor lapse begrippen: +2 graden.

We lopen nog even rond boven, maar daarboven is niet veel te doen voor ons. Dus weer met de gondel terug.

We lopen een rondje door t dorpje Levi, echt een wintersport plaatsje hier met wat restaurants en winkels. En après-ski! We zitten nog ff op n terras met finse apres ski muziek! Wel raar soms herken je melodieën, maar van de taal begrijp je echt helemaal niets. En al die anderen maar meeblèren….

Gezien de korte nacht gaan we eind van de middag lekker ff hangen op onze kamer en s avonds eten in het hotel. Om half elf gaan de ogen echt dicht.