Vrijdag 1 november: Wynwood en Bayside

1 november 2019 - Miami Beach, Florida, Verenigde Staten

Vanmorgen goed op tijd wakker, het tijdsverschil van 5 uur speelt nog wat mee. Na een verfrissende douche lopen we een stukje Collins avenue op om een ontbijtje te doen. Vlakbij ons appartement vonden we al snel Rosetta’s Bakery waar ze lekkere broodjes en yoghurt hadden. Net slagroom, heel wat anders dan de magere yoghurt die we normaal eten. Vandaar de auto gepakt en zijn we naar de wijk Wynwood gereden. Tot enkele jaren geleden een industriële achterstands wijk, maar nu volop in ontwikkeling als modern, industrieel art district met vooral heel veel graffiti artwork. We hebben daar een rondwandeling met uitleg van een gids afgesproken. Hij neemt ons mee door de wijk en geeft uitleg bij een deel van de vele kunstwerken die hier overal op de muren zijn geschilderd. Het is zichtbaar nog een vervallen wijk, maar honderden prachtige graffiti’s en  galerietjes en vele bouwprojecten laten ons zien dat het een wijk in ontwikkeling is. om dit te stimuleren moet elk bouwproject 1% van het budget aan art besteden en dat zie je terug. We zien hele mooie en vooral kleurrijke schilderingen. Het is fantastisch mooi. Na de wandeling kijken we nog eentijdje rond, drinken een koffie en gaan richting downtown. Daar lunchen we bij de Bayside, bij de haven met zijn vele jachten. En vervolgens erg toeristisch: een boottour langs millionairs-row, de kunstmatige aangelegde eilandjes waar de rijken der aarde in hun villa’s aan zee wonen. Wat een mooie huizen, van Gloria Estefan, David Beckham, Shakira, maar wij worden geen buren vrees ik. Een miljoentje of 30 voor een huis of jacht gaat ons echt niet lukken.......

We wandelen nog even door Bayside en rijden weer terug naar Miami Beach waar we wat boodschappen doen, want we eten vanavond lekker thuis. Ook lekker!