Vrijdag 27 mei: Algonquin park en onderweg naar Montréal

26 mei 2022 - Coteau-du-Lac, Canada

Vandaag op ons gemak opgestart, pas om 8:30 wakker. Op deze natuurpark camping zijn volgens de info douches, dus  daar gaan we eerst heen. Helaas blijken het alleen toiletten te zijn, misschien nog elders op het hele grote camping terrein wel nog, maar dan erg ver weg. Dan maar morgen douchen. Zo wassen kan ook prima. Na het ontbijt rijden we de canisbaylake campground weer af en vervolgen de weg door het park. Algonquin provincial park is een groot State park, waar highway 60 (ongeveer 60km) doorheen loopt. In het park wordt veel gewandeld en vooral heel veel met kano/kayak gevaren. Er zijn vele meren met eilandjes. In het park leven elanden, beren, wolven en vele soorten vogels. Wij zien vooral de vele muggen. Verder helaas komt ons wildlife spotten niet.

Het weer is vandaag weer druilerig, grijs met steeds een bui. Plan was om te kanoën of te lopen, maar daarvoor is het te nat. Jammer! We rijden route 60 verder naar het oosten af maken vele stops om een klein stukje te lopen en alle groen en de meren te bewonderen. 1e stop is bij lake of the two rivers. We lopen een klein rondje en dan weer verder. We maken een extra route naar Racoon lake. Prachtig uitzicht over het meer, maar we merken wel hoe verder je t park in rijdt en bij water bent hoe meer muggen. Bij de volgende korte trail die we lopen sprayen we dan ook eerst flink met “deet”. Stinkt, maar helpt wel. We lopen de spruce bog trail, een trail van een half uurtje. Een bog is een gebied wat origineel een ondiep meer was, maar wat in de loop van duizenden jaren,eerst moeras werd en daarna bosgebied. (Spruce bomen) De trail omvat de verschillende stadia van dit proces. Aan het begin van de trail staan folders die je mee kunt nemen en die dit verhaal uitleggen. We lopen over een boardwalk en door het bos. Het is nog steeds een erg nat gebied hier, zeker na al die regen. We lopen flink door om de muggen voor te blijven en na een half uurtje zijn we net weer op tijd binnen voor de volgende bui.

Het is inmiddels tegen 12 uur en de route naar Montréal is nog 400 km.

En dat is een lange weg, soms mooi door de groene bossen, maar vaak ook gewoon saai over de grote weg. Dus het is vooral door kachelen. We overnachten bij Montréal 2 nachtjes op een KOA camping. Op de foto’s op internet mooi gelegen in een bos. Er is ook wel veel groen, maar de camping blijkt op 100m van de snelweg te liggen. Da’s dan weer wat minder idyllisch.