Vrijdag 29 november: black friday in Orlando

30 november 2019 - Orlando (Florida), Verenigde Staten

Een beetje black friday is het wel voor ons want het is alweer onze laatste dag in Orlando en bijna onze laatste dag in het heerlijke weer van Florida. Overmorgen vliegen we richting het koude Nederland. Brrr... dat zal wel ff wennen zijn. Vandaag weer een lekker luie dag. Met een boekje en flesje icetea naar het zwembad gelopen, daar een ligstoel in beslag genomen en behalve wat lezen en even afkoelen in het zwembad niet veel gedaan. Het uitzicht vanuit ons ligbedje bij het zwembad is op Lake Eve. Daar zwemmen de eendjes en bloeien de waterlelies. Tegen 4 uur pakken we de spullen bij elkaar en gaan we nog even op pad. Bedoeling is om naar “old Town” Kissimee te gaan. Op de internetsite staan foto’s  enkele oude, opgeknapte straatjes waar nu winkeltjes zijn en restaurantjes en waar elke vrijdag een “muscle-car parade is. Dit zijn opgevoerde, meest oude auto’s waarmee de eigenaren dan mogen pronken. We rijden 10 mijl naar het zuiden. Onderweg is het op sommige punten flink druk. Er blijken vooral files te staan bij de twee outletmalls die we onderweg tegenkomen. Ook daar begint vandaag de uitverkoop en dat is te merken. Het is superdruk, geen parkeerplaats te krijgen en daarom ook lange rijen op de aanvoerwegen. We hebben gisteren meer dan genoeg gekocht, dus doen nu geen poging meer in de drukte. We rijden door naar old Town. Daar aangekomen blijkt het eigenlijk helemaal niet oud te zijn. Op een groot stuk land zijn 3 blokken panden gebouwd in oude stijl. Houten huizen, met balkonnetjes, in felle kleuren geschilderd. Daaromheen is een soort kermis gebouwd met een reuzenrad en achtbaan en een soort bots/race auto baan. Niet echt zo authentiek als we verwacht hadden. De mensen die er rond lopen blijken een stuk authentieker en we kijken ons ogen uit. Als we even op een bankje zitten, komen er twee 70 plus dames met rollator aanlopen. De een met een gekleurde kerstlegging (om haar stevige benen) en met een gebreide muts met kerstfiguren, de ander is een spichtig type wat een beetje nors kijkt. We maken ruimte voor de ene dame, maar de ander past er niet meer bij en rommelt een tijd met haar rollator en een zitkussen wat ze erbij heeft. Al gauw hebben we door dat dit HUN BANKJE is. Wrs zitten ze hier elke avond. De dame op het bankje begint uitgebreid spullen om zich heen uit te stallen (een drankje, nootjes, een breiwerkje) en de ander loopt een beetje mopperend om ons heen. “They don’t get it, they are not leaving” mokt ze tegen haar vriendin ons met een schuin oog aankijkend (niet wetend dat we haar Engels prima kunnen verstaan). Na een paar minuten laten we het bankje dan toch maar over aan beide dames en lopen wij gniffelend weg. Het was erg komisch. We lopen nog even daar rond en besluiten om toch hier niet te gaan eten. Het is vooral kraampjes met vette hap en de restaurantjes zien er nu niet zo geweldig uit. Dus stappen we weer in de auto en rijden naar het noorden, naar de Universal City Walk, het vrij toegankelijke deel van Universal. Daar waren we nog niet geweest. We passeren ons apartement en rijden nu 15 km noordwaarts. Het is ook hier erg druk, want de USA heeft vakantie, maar er is hier zoveel te doen en zoveel restaurantjes dat het wel moet lukken. Er zijn wel overal rijen. Dus melden we ons aan bij het restaurant van onze keuze. Wachttijd is 20-30 minuten. We geven ons nummer door en zullen een sms krijgen als de tafel klaar is. Das handig! Dus lopen we nog even door de winkels en krijgen binnen 20 minuten  een berichtje. Easy! We eten zoals we hier vaak doen: delen een burger en een salade. Wat zal t heerlijk zijn om binnenkort weer gewone maaltijden te maken. Terug in het appartement pakken we t meeste vast in en wegen de koffers.........dat zit maar net onder het maximum, dus nu nix meer erbij, maar das ook prima!

1. Lisette:
    30 november 2019