Woensdag 6 november: Cozumel

6 november 2019 - Cozumel, Mexico

Vandaag staat er een dagje Cozumel op het programma. Cozumel is een Mexicaans eiland ter grootte van Texel. We meren aan tegen het eind van de ochtend. Wat ontzettend knap hoe ze met zo’n gigantische boot kunnen manoeuvreren, tot op de meter nauwkeurig (gelukkig) wordt ie tegen de kade aangelegd. Om 12:15 mogen we de boot af en lopen we direct door naar het punt waar we worden opgepikt voor onze excursie van vandaag. We gaan met een buggy over het eiland rijden met een stop om te snorkelen en daarna een zwem/lunch stop. Het eiland heeft niet zoveel wegen, en we rijden in een colonne met nog 8 andere autootjes dus kwijt raken hier zal niet lukken. Eerst rijden we in een soort strandbuggy, een erg leuk autootje. Maar het blijkt al snel dat de versnellingsbak niet zo heel goed meer is.....wat een lawaai elke keer..... Na zo’n 20 minuten rijden stoppen we bij een strandtent aan de oostkant van het eiland. Na een korte uitleg over het snorkelen gaan we het water in voor een tour langs de visjes. We zien mooie vissen zoals: boxfish, een rog, een soort aal (morene?) enkele papagaaivissen en enkele “angelfish”. Erg mooi. En de gestreepte,sergeant-majoor visjes volgen ons tijdens de hele tour. Dus er is steeds iets te zien. Helaas is er totaal niets van het koraal over waar de “tourguide” steeds over praat. Dat is wel heel jammer. Alles  is bruin en afgesleten, zo zonde. Maar ja, de vorige keer dat we snorkelden was bij het Great Barrier Reef, daar is ook niets mee te vergelijken. Na het snorkelen moeten we snel snel douchen en omkleden want de tour gaat door. Gezien ons autootje wel heel hard kraakte wordt die omgewisseld en krijgen we een knalgroene beachcar. Origineel een VW, maar nu topless en zonder deuren en ramen. Deze rijdt een stuk beter. We scheuren verder over het eiland wat hier heel groen is met cactussen , veel lage begroeiing en her en der een boom. Aan de rechterkant zien we regelmatig de zee. Wauw wat een prachtige schakeringen van blauwe kleuren. Prachtig! Een dik half uur later stoppen we bij Morena Point. Dit ligt aan de westkant van het eiland. Er staat een prima buffet (fajitas) voor ons klaar en idee was om daarna. Of ff de zee in te gaan. Helaas is de zee te onrustig en wappert er een rode vlag, dus da’s nu niet veilig. Dan maar genieten van het uitzicht. We scheuren weer verder in ons groene autootje. We komen nu bij het meer bebouwde deel van het eiland, daar waar de mensen zelf wonen. Wat een verschil met de luxe op de boot. Kleine betonnen woninkjes, veel kapotte dingen (straten, huizen, rommel langs de kant) Ondanks al die toeristen van de cruiseschepen (er liggen er vandaag 5 aan de kade, dus dat zijn zo’n 10.000 bezoekers vandaag!!!) lijken de mensen hier er niet heel veel voordeel van te hebben.

Tegen 5 uur zijn we weer terug bij de kade. Daar waar de schepen aanleggen zijn complete taxfree winkelcentra aangelegd, dat dan weer wel. Vooral souvenirs en taxfree zaken zoals drank en sieraden. We kopen enkele kleine dingen. O.a. een sambabal en een mini Mexicaans hoedje. Ons kleinste kamertje thuis kan nog wel wat versiering gebruiken!

Terug op de boot gaan we eerst maar eens douchen, zoooo lekker weer om fris te zijn. En schuiven dan om 20:00 weer aan het het “Atlantic” restaurant waar we elke avond een prima 3 gangen menu krijgen. We worden hier zeker niet mager (helaas)