Zaterdag 21 mei: dagje Toronto,

21 mei 2022 - Toronto, Canada

Na een goede nacht slapen worden we allebei pas rond half 8 wakker. Niet slecht met een tijdsverschil van 6 uur na de reis dag van gisteren.

We beginnen vandaag bij de CN tower. Omdat we bedacht hadden dat we toch vroeg wakker zouden zijn hebben we gereserveerd voor de vroegste tijd 9:30. Maar nu moeten we toch opschieten. De CNtower was met 553 met ooit het hoogste gebouw ter wereld, maar in 2007 raakte het de titel kwijt , eerst aan een gebouw in Taiwan en daarna aan een wolkenkrabber in Dubai. Vaak zijn de rijen hier erg lang, maar vandaag gaat t heel snel, binnen 10 minuten staan we op het uitkijk platform. Je kunt helemaal rondwandelen om de toren en van daaruit alle hoeken van de stad en Ontario lake zien. Blijft mooi. Het is een beetje heiig, maar we kunnen een groot deel van de stad overzien.

Na een dik uur gaan we weer naar beneden en lopen even door het park waar het spoorweg museum is. In het park staan wat oude treinen en is er een roundhouse; een soort draaischijf waarover de treinen vroeger draaiden.

Na een 1e koffie wandelen we door naar St Lawrence market. Dit is de oude foodhal van vroeger, waar ook nu nog heel veel eten wordt verkocht. De gewone dingen zoals vis kraam, slager, bakker. Maar ook eentje waar ze alleen maar worst verkopen of alleen maar broodje bacon (specialiteit kennelijk) Wij zien er nu niets waar we iets mee kunnen nu dus lopen we weer verder. Volgende doel is het distillery district. Een voetgangersgebied waar ooit een hele grote whisky distilleerderij was gevestigd maar wat nu een hippe buurt is met bijzondere restaurantjes, terrasjes, design winkeltjes en kunst. Terras wordt het niet want, vandaag was het heerlijk weer met dik 25 graden, maar er komt een hele dikke onweersbui aan waarvoor we zelfs een “alert” krijgen op de telefoon. Dus toch maar ff pauze gehouden binnen. Het is een leuk wijkje met oude bakstenen gebouwen en een gezellige sfeer met een combinatie van locals en toeristen. Van hier uit lopen we weer terug naar Yonge street waar ons hotel aan ligt. We nemen een klein stukje de metro want met >15.000 stappen sparen we de voeten maar even voor de laatste kilometers. We stappen uit de metro bij Eaton Centre, een groot winkelcentrum wat voor een groot deel onder de grond ligt. Raar hoor, we stappen uit de ondergrondse metro en moeten dan eerst nog een trap omlaag om in het winkelcentrum te komen. We zijn maar kort in het centrum, ene kant erin, andere kant eruit. We hebben wel genoeg gezien en gelopen voor vandaag. Morgen is er weer een dag.

1. Mieke van Deursen Meulensteen:
    22 mei 2022