Zaterdag 8 April: Mossman Gorge en Daintree national park.

8 april 2017 - Daintree National Park, Australië

Vandaag maken we een tocht naar het gebied ten noorden van Cairns. Zoals gewoonlijk zijn we op tijd wakker en rond 9 uur stappen we in de bus die nog steeds netjes geparkeerd staat op de oprijlaan van het 4 sterren hotel. We rijden over de Captain Cook highway, deze loopt gedeeltelijk direct langs de oceaan en dat geeft prachtige uitzichten. Onze eerste stop is bij Mossman Gorge, een snelstromende rivier met veel grote keien erin. Er gaat ook een grote hangbrug overheen en daarna is er een trail uitgezet over 2,5 km. Dit is maar kort, maar toch ben je wel even aan het lopen, want het pad gaat dwars door het regenwoud. Dat betekent: omhoog en omlaag klauteren, over keien, soms met rotsige trapjes en twee oversteken door een stroompje. Halverwege laat North Queensland weer zijn natste kant zien: een flinke plensbui, die duurt maar een kwartier, maar de bomen druppen nog lang na. Het hoort er bij hier en het heeft ook wel iets door een druppend regenwoud lopen.
We gaan nu verder richting naar Daintree national park. Een grotendeelss ondoordringbaar woud wat doorloopt tot het verste puntje van Queensland, honderden kilometers verderop. Zover gaan wij niet meer. We stoppen bij Daintree river. Daar kun je met een bootje mee om wildlife (vooral krokodillen) te spotten. Eerst zien we een fluoriserend groene kikker, dan enkele kingfishers (mooi gekleurde vogel) en dan de eerste krokodil...... hij is ongeveer één jaar oud en is wel 40 cm lang. Nou....... iets meer spectaculair kunnen we wel aan.  We zien nog een paar kleintjes en dan komen we bij een volwassen krokodil: dit is een flinke jongen van ruim vier meter. Gelukkig zit ie lekker op de wal en blijft ie stil zitten. De tour duurt ongeveer een uur en behalve wat vogels helaas weinig wildlife meer. Met de ferry steken we de Daintree river over en rijden een stuk door het park. Idee was om nog door te rijden naar Cape Tribulation 30 km verder, maar het blijkt al vier uur te zijn. Gezien de weg heel smal en bochtig is, rijden we maar zo'n 30 km per uur. Al met al geen goed plan want terug naar Cairns is nog zo'n twee uren rijden en na het donker is het gevaarlijk om te rijden. Dus rijden we dezelfde weg weer terug. Geen straf hoor want opnieuw rijden we door dicht regenwoud over smalle weggetjes en langs de oceaan. Om half zeven wordt het net donker en checken we in in het Breakfree Royal Harbour appartement. Hier blijven we de laatste nachten. Het is een mooi appartement met een bubbelbad en uitzicht op de oceaan. Wat zijn we toch luxe geworden na alle perikelen met de camper......... Het hotel is midden op de boulevard dus voor het eten moeten we letterlijk 20 stappen lopen vanuit de voordeur. We delen een caesarsalad en een heerlijke healthy burger. Mmmmm daar kan de MacD nog iets van leren.