Woensdag 6 december 2023 Blue Spring state park.

6 december 2023 - Blue Spring State Park, Verenigde Staten

Vanmorgen na het ontbijt hebben al onze spullen gepakt. Het worden er wel steeds meer. Maar de auto is groot. Dus daar past het makkelijk in. Maar of er wederom een extra tas of koffer gekocht moet worden voor de terugreis is nog zeer de vraag…..

Ons eerste doel is rijden over het strand. Dat mag en dat kan hier, dus waarom dan niet uitproberen.

We rijden een heel stuk van noord naar zuid over het zand en zien de hotels en grote huizen nu van de achterzijde. Helaas kan je hier zeker de orkaanschade zien. Soms is het hele zwembad uit de achtertuin gespoeld, terwijl de tuin toch al op enkele meters boven de zee lag. Veel tuinen hebben of hadden schade. En iedereen was zijn trap naar het strand kwijt, deze zijn al op veel plaatsen vervangen.  We stoppen even voor wat foto’s en rijden in het zuiden het strand weer af en gaan op weg naar een nuttige klus. Tanken, hier is de benzine vele malen goedkoper dan thuis. Een gallon kost 3 dollar. Dat is 73 euro cent per liter. En dat is maar goed ook, want ik denk dat deze Jeep een draaikolk in de tank heeft.

Veel elektronica heeft de auto zeker, want ik kreeg een plaatje op mijn dashboard dat er twee van de vier banden dringend lucht nodig hadden en de andere 2 ook wel wat konden gebruiken. Dus dat ook maar meteen gedaan. Zo kunnen we weer veilig op weg.

We gaan naar het Blue spring State park. Daar is een warme bron waar vele zeekoeien (manatee’s) op af komen in de winter. Dus we parkeren in het park en gaan aan de wandel, op zoek naar die grote dieren. Eerst komen langs een loket waar ze kaartjes verkopen voor een boottocht door de natuur. We besluiten over een uurtje mee te gaan en kopen 2 kaartjes. We wandelen verder over de boardwalk langs het heldere water en spotten al snel enkele zeekoeien. Als we enkele honderden meters verder lopen zien we er 7 op een hoopje in het water, groot en klein. Erg mooi om te zien.

Helaas mag hier niet gesnorkeld worden zoals we 4 jaar terug in west Florida wel hebben gedaan met deze enorme maar ook vriendelijke dieren.

Maar het was eigenlijk ook geen snorkel weer. Het is nog niet zo koud geweest tijdens deze vakantie als vandaag. Zonnig maar 14 graden. Een beetje te kou om te snorkelen.

We genieten vanaf de kant van deze beesten die wel 1500 kg kunnen wegen. We eten wat bij een kraampje en lopen terug naar de auto om naast de trui die we al aan hadden ook de jas te zoeken, voordat we op de boot gaan. En dat was zeker zinvol tijdens de frisse boottocht.

We maken een tour over de St. John river, de langste rivier van Florida. Langs de palmen bossen en jungle. We spotten veel dieren naast de zeekoeien, zoals waterschildpadden, krokodil, gieren, reigers, ibissen en vele andere vogels 🦅! Helaas verstoppen vandaag de beren en de herten zich in het bos. En zijn er ook veel minder krokodillen door de frisse wind.

Het is mooi op het water en de kapitein verteld aan een stuk door over de Amerikaanse natuur. Dus was de tocht ook erg leerzaam.

Na de boottocht lopen we helemaal naar de waterbron zelf. Het is een groot helder meertje, waarin je een open spleet ziet, waar vandaan 385 miljoen liters van 23 graden per dag uit de aarde stroomt. Dat is niet voor te stellen hoeveel dat is. Dat water stroomt via de St. Johns rivier naar het noorden en komt bij Jacksonville in de oceaan.

Onderweg zien we verschillende zeekoeien en zelfs een moeder met een tweeling, wat er zeldzaam is.  Maar de 280 die er zouden moeten zitten hebben we niet gezien, maar wel enkele tientallen. Wederom een hele mooie ervaring.

Rond 16 uur rijden we het park uit en gaan we op weg naar onze volgende overnachting plek in Orlando.  Het is een uur rijden en gelukkig geen file’s. In Orlando gaan we overnachten bij Bluegreen appartementen, daar zijn we al vaker geweest en is mooi gelegen aan een meer, net buiten de drukte van de stad. Ze hebben verschillende zwembaden en verder zijn de appartementen luxe uitgerust met alles wat je maar kunt wensen.

We checken in en besluiten om eerst nog wat boodschappen te doen bij de supermarkt 2 blokken verder op. Zin in uit eten of koken hebben we niet. Dus rijden langs de de take away en halen chinees. De porties zijn groot. Dus we kunnen er twee dagen van eten.

We hebben een kar uit de lobby volgeladen met al onze spullen, zodat we maar eenmaal naar de 5e etage hoeven met onze bagage.

We hebben een woning voor een heel gezin. 2 grote aparte slaapkamers en twee badkamers. Een prima uitgeruste keuken, huiskamer, balkon en nog een ruimte met wasmachine en droger.

Helaas blijven we hier maar 3 dagen. Maar je zou er zeker kunnen wonen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl