Vrijdag 17 juni en zaterdag 18 juni: laatste dag Halifax en weer thuis.

17 juni 2022 - Veldhoven, Nederland

Vrijdag de spullen weer in de koffers gepakt en deze na het ontbijt gestald bij de balie van het hotel.

We lopen de stad weer in. Gisteren hadden we fantastisch weer en nu is het grijs en nog net droog. In plaats van de 27 graden, nu 14. Het kan hier nog meer dan in Nederland erg verschillen per dag. Een tussenvorm hebben wij niet gezien, het is alles of niets.

We lopen de flinke heuvel op van de citadel. En zijn blij dat we boven zijn. De stappen teller geeft aan 20 verdiepingen.

Daar bevindt zich een vesting in stervorm uit 1720 gemaakt door de Britten, om de stad Halifax te beschermen tegen de Fransen. Maar een aanval is er nooit geweest, dus alle wallen bevinden zich in uitstekende staat en de vele kanonnen hebben nog nooit hoeven vuren. En dat is maar goed ook, bedenken wij, want ze staan veelal op hun eigen stad gericht 🫣. Om een beetje sfeer van vroeger te creëren lopen er nu ook schotse soldaten rond en wordt er doedelzakmuziek gespeeld.Deze culturele ochtend wordt gevuld met een video presentatie over de bouw van de verschillende forten in deze vesting en uitleg over wat waar bevind en waarom. Daarna bezoeken we de verschillende vertrekken in deze grote vesting. We besluiten wel dat de luxe in die tijd niet aan onze standaard voldeed. De bedden zijn van plaatstaal en een zak hooi en erg kort, meer de maat voor mij eigenlijk…..En verder een houten bank en haard. Dat was het. De camper was vele malen luxer…..

Net voor middaguur lopen we de heuvel weer af richting pier. En daar horen we het kanon dat elke dag 12 uur exact aangeeft door af te vuren. Wij zijn blij dat we niet geraakt zijn 🤣.

Tijd voor koffie en nog een keer over de boardwalk struinen. Nu er geen cruiseboot is, is het stukken stiller aan de haven. Na de koffie en nog eenmaal zo’n heerlijke haverkoek gedeeld te hebben,beklimmen we weer deels de heuvel om terug naar het hotel te lopen. We hebben een uber taxi besteld en deze is precies op tijd en zet ons keurig bij het vliegveld af.

Daar is het ook druk, net als op Schiphol, maar omdat we een binnenlandse vlucht naar Toronto hebben, hoeven we niet door de douane en dat schiet enorm op.

Rond 19 uur plaatselijke tijd checken we in en vliegen we in 2 uur naar (naar het westen ?)Toronto, helaas ruim een 1/2 uur later dan gepland.

We hadden 1 1/2 uur om over te stappen, maar dat wordt nu krapper. De vlucht verloopt prima, maar de aankomst in Toronto is minder geslaagd. Ten eerste landen we met een forse snoekduik. Maar dat gaat toch goed, dan mogen we plots niet verder taxiën naar de gate… De reden: er is een vrachtwagen tegen een vliegtuig gereden op de plek waar wij moesten staan. Het gevolg is dat we 1 uur in het vliegtuig op heten kolen hebben gezeten of we nog naar Nederland kunnen vandaag of het weekend….

Bij het uitstappen was de vertrektijd van de vlucht naar Nederland al verstreken, maar het was op meer plekken een chaos op de luchthaven en de beambten van onze vlucht zei dat het vliegtuig nog op de luchthaven was. Dus wij een sprint trekken van 2 km door het gangenstelsel van de luchthaven. En zagen ondertussen veel gestrande en gefrustreerde reizigers in allerlei rijen staan. Dat beloofde niet veel goeds…

Eindelijk onze gate bereikt en deze keer hadden we geluk, ze hadden even gewacht omdat er vele te laat waren door het gedoe op de luchthaven. Wij mochten nog mee, zonder douane of covid controle of wat dan ook. Een uur later dan gepland maar wel met ons erin vertrok het vliegtuig naar Amsterdam.

Zaterdag 18 juni:

De vlucht ging voorspoedig en om 10.45 uur Nederlandse tijd waren we in 7 uur tijd op Schiphol. Dus de verloren tijd met het sneller vliegen ingehaald.

Wij zijn erg blij dat we gisteren nog in konden stappen en niet in alle hectiek op het vliegveld naar een (veld)bedje waren verwezen…

Maar toen de grote vraag: hebben onze koffers ook dat geluk gehad dat zij in dat zelfde vliegtuig terecht kwamen wat ze in Toronto wel beloofden.

Om 14.30 uur wisten we het zeker, na lang in de rij te hebben gestaan met vele gedupeerden, zijn onze koffers nu als vermist opgegeven en hopen wij ze ergens in de loop van de week terug te zien. Heel Schiphol staat vol met rekken koffers, die nog naar de eigenaar moeten. Er is echt veel te weinig personeel om dit goed te kunnen regelen. Nog nooit zo’n chaos gezien. Ik snap wel dat dit voor de zomer niet beter wordt. In het laag seizoen gaat het al mis. En dat schijnt op vele luchthavens zo te zijn. Voorlopig vliegen we maar even niet meer….

Hopelijk komt onze nieuwe garderobe en elke souvenirs nog thuis… De waardevolle spullen zaten gelukkig in de handbagage.

We lunchen op Schiphol, want inmiddels zijn we flauw van de honger. Daarna gaan we met de hotelshuttle terug naar het Ibis hotel en halen daar de auto weer op.

Thuis genieten we van het mooie weer en doen we helemaal niets meer na 24 uur onderweg geweest te zijn en nauwelijks geslapen.

We hebben een mooie reis gehad en zullen nog lang na genieten.

Bedankt dat jullie zo enthousiast hebben gereageerd op onze belevenissen. Erg leuk om te zien dat jullie een beetje met ons mee hebben kunnen genieten.

1. Mieke van Deursen Meulensteen:
    18 juni 2022
    Oooohhhh dat was nog allemaal spannend op die laatste dag zeg...jullie maken wat mee 😅 gelukkig weer veilig in Nederland en nu hopen dat de koffers nog komen...ik 1e dag expositie gehad..heel veel bezoekers.. gezellig ..warm.. mooi..en Hans zeer aanwezig. Hoop je/ jullie morgen te zien. Groetjes en goed uitrusten Mieke