Dinsdag 5 december Saint Augustine

5 december 2023 - Saint Augustine, Florida, Verenigde Staten

Vanmorgen rustig opgestart. De sint was ook in Daytona geweest. Ik had een letter in mijn schoen en Marielle een zakje pepernoten! Ons plan was om heerlijk rondom het appartement de dag relaxed door te brengen. Om 9 uur werden we verrast door een enorm kabaal. Ze gingen een stuk gevel restaureren en waren met een drilboor in de weer. Helemaal geen rustige dag in het appartement. Dus plan B gemaakt. Spullen bijeen gepakt en de auto opgezocht. We gaan naar Saint Augustine. Het oudste dorp van de VS. Daar is vroeger de eerste ontdekkingsreiziger aan wal gekomen. Het is ruim een uur noordelijk van Daytona. We zijn er al enkele keren eerder geweest. Het is er toeristisch en volop leven. Daarnaast staan er mooie oude gebouwen van 100 jaar oud. En dat is bijna nergens in dit land.

Gelukkig is het wel zonnig vandaag, want het is een stuk frisser dan andere dagen. Zo’n 19 graden. Dus de korte broek blijft toch aan.

We parkeren pal in het centrum en lopen eerst naar een luxe hotel, alwaar ze een toilet en Starbucks hebben. Dus twee belangrijke behoefte opgelost. We drinken de koffie in een parkje tussen het museum en de oude school op en kijken naar de mooie oude gebouwen om ons heen. De school heet Flagler College. Henry Flagler was een rijke oliemagnaat in de jaren 1880, die zijn geld geïnvesteerd heeft in treinnetwerk door heel de VS en de daarbij horende welvaart heeft gebracht door scholen, hotels en winkels te bouwen. Ook in Florida is zijn aandeel groot.

Daarna lopen we de winkelstraat in en bekijken de oude huizen en enkele winkeltjes. Er zijn wel wat andere mensen en het is er gezellig met hier en daar muziek. Maar het is er niet zo druk als andere keren. Er is plek genoeg op het terras, we eten wat en kijken naar de mensen om ons heen. We lopen het centrum helemaal door en langs de stadspoort en het fort. Als we alles bekeken hebben, gaan we terug naar Daytona.

Daar rijden we nog langs het circuit waar de beroemde NASCAR race Daytona 500 jaarlijks gereden wordt. Een enorm groot circuit met vele tribunes er om heen. Vele malen groter dan Zandvoort. De volgende race is 18 febr. 2024. Voor 200 dollar pp kan je er nog bij aanwezig zijn.

We rijden terug naar ons hotel, waar het inmiddels weer rustig is. Dus dan maar een rustige avond met wat lezen, internetten, buiten op balkon de zee bekijken en vooral niets hoeven. Het lijkt net vakantie 😜