Maandag 4 december 2023 Daytona en Smyrna Beach

4 december 2023 - Daytona Beach, Florida, Verenigde Staten

Vanmorgen toen we wakker werden zijn we meteen op het balkon gaan staan. We hebben een geweldig uitzicht vanaf de 10 verdieping over de zee en het strand, zeker nu het licht is. En we kijken aan de zijkant van het balkon uit over de hoofdstraat van Daytona. Er valt genoeg te zien.

Hier was vorig jaar twee maal een orkaan aan wal gekomen: Ian in Oktober 2022 en in november van dat jaar Nicole en daar hebben de hotels aan zee er veel schade door gehad. Het hotel waar wij zitten is weer opgeknapt, maar mist alleen nog de trap naar het strand, maar bij de buren zijn ze nog volop aan het herstellen en bouwen ze een nieuwe bar en eentje verder een nieuw zwembad.

Vandaag ontbijten we in ons appartement met heerlijke yoghurt. Erg lekker na al dat zoet van de afgelopen tijd.

Vanmorgen gaan we op pad met de auto. Onze eerste stop is Smyrna Beach, 28 km zuidelijker. Dat is bekend om een heel gevaarlijk feit. Dit is het stukje zee van heel Amerika waar de meeste haaien 🦈 aanvallen voorkomen. Gemiddeld elk jaar 1 dode en  3 gewonden. Dus het is niet erg dat het vandaag geen strand/ zwem weer is. Het is wel warm, rond de 25 graden maar bewolkt en zo nu en dan zon.  Maar toch zien we een hele groep jongeren in het water liggen om te surfen. Dat is wel lef hebben!

We hebben onderweg lekkere koekjes gekocht bij een bakker en koffie gehaald bij de Starbucks. En gaan picknicken in de duinen op een bankje. Heerlijk rustig na al die drukke cruise dagen. Daarna lopen we 3,5 km over een boardwalk over een jungle van struiken🌳, palmen🌴, cactussen 🌵en grassen🌾. Ook lopen we een stuk over het strand, waar ook auto’s mogen rijden. Dat is erg raar, bij ons mag en kan dat niet. Hier is het normaal in deze streek.

We spotten allerlei watervogels zoals pelikanen, steltlopers, reigers, grutto enz. Maar verschillende ook roofvogels cirkelen boven ons. We zien nog een dier wat we nog niet eerder hadden gezien: meerdere grote landschildpadden (Gopher tortoise) hebben een nest gebouwd in de buurt van de boardwalk. Ze zijn best groot. 60 cm doorsnee, dus ook al oud. We hadden wel een bord gezien dat je Gopher nier mocht storen, maar hadden niet verwacht dat we echt, Gopher 1🐢, Gopher 2🐢, Gopher 3 🐢enz zouden zien. Ze zitten wel heel stil, bewegen bijna niet, zouden ze daarom zo oud worden? Een dier wat zich wel snel voortbeweegt en wat we niet hopen tegen te komen, is de ratelslang🐍, deze leven hier ook en je hoort wel hun geluid, maar we hebben er geen gezien. Het is fijn om door deze aparte natuur te lopen.

Na deze wandeling gaan we weer noordwaarts en stappen we uit bij de pier van Daytona beach. Ooit een grote toeristisch trekpleister, maar nu ligt hij er wat verloren bij. De plaatselijk vissers maken er dankbaar gebruik van om hun hengels uit te gooien. Daytona staat bekent om zijn races en speedway, maar deze zijn in het voorjaar. Nu is het laag seizoen en hebben we bijna de hele boulevard voor ons zelf.

Er staat een apparaat aan de boulevard waar je zelf je foto op een magneet kan zetten. Dat is onze kans om wel hele speciale magneten mee naar huis te nemen. Dus kiezen 2 foto’s uit van ons zelf en laten ze op een magneet drukken. Erg leuk!

Het is nog middag als we hier uit gekeken zijn. We besluiten om het outlet centrum net buiten de stad te bezoeken. Na een 1/2 uur rijden zien we een vrij nieuw winkelcentrum met de bekende merk winkels. We lopen rond en kijken bij Tommy Hilfiger, Levis, Clarks, GAP, Old navy, Nike, kerst en woonaccessoires winkels. En hier en daar wordt er wat gekocht.

Het wordt hier snel donker, al om 17.00 uur. We besluiten om terug te gaan naar het hotel en onderweg nog wat sla, fruit en brood te kopen voor de avond maaltijd. Toch wel handig zo’n appartement hotel. Dan heb je meteen een keuken en hoef je niet uit te eten.

De avond brengen we nuttig door, we doen de was, zodat we ook de laatste week weer fris gewassen kleding aankunnen.

Verder brengen we de avond door met lezen, internet en vooral lekker niksen.