Vrijdag 8 december: Universal studio’s Orlando

9 december 2023 - Orlando (Florida), Verenigde Staten

Vandaag staat “Universal” op het programma, eigenlijk gisteren, maar door een fikse verkoudheid met hoofdpijn, niezen en gesnotter bij Marielle de laatste 3 dagen was er echt geen energie. Gelukkig is de lucht nu weer wat opgeklaard en kunnen we op pad.

We hebben een 1 dag kaart gekocht waar we in beide (naast elkaar gelegen) parken mogen: universal studio’s en universal islands of adventure. De kaartjes zijn gigantisch duur, maar onder t mom van we zijn hier maar 1 keer/dag toch maar gekocht….

Om 9:00 exact staan we voor de deur als t park geopend wordt. We beginnen bij de studio’s. Daar is heel veel te doen. We beginnen bij MINIONLAND,een deel wat helemaal is opgezet in de stijl van Gru en de minions. Ik moet altijd erg lachen om de minions en vind het hier dan ook helemaal leuk. We gaan eerst naar “despicable me mayhem” een 4d film, met beweegeffecten (lees risico op misselijkheid) over Gru, zijn drie dochters, minions en iets met een verjaardagscadeautje. Keileuk. Na een cappuccino gaan we door naar de villain con minion blast. (Vrij vertaald: schurken schieten en explosies) je krijgt een laser pistool in handen, neemt plaats op een soort lopende band en zo word je langs allerlei digitale schermen vervoerd waar je op mag schieten. Ik heb heel wat schurken geraakt en boxen met banana’s uit de lucht geschoten. Ook de restaurantjes die daar zijn,zijn in minionstyle. Met minion-muffin en minionijsjes .

Daarna lopen we dwars door New York,waar we bijna omgereden worden daar een zwart witte politieauto met de bluesbrothers erin, onderweg naar een optreden. We lopen tussen gebouwen met twee/drie etages hoog,  met van die brandtrappen aan de zijkant zoals in  NY zelf. Marian gaat nog in de 4D ride van de transformers, waarin ze aangevallen wordt door robots, en daarna in Men In Black, met aanvallende aliens. Mij niet gezien, word ik te groen van….

Na NY komen we in Springfield, home of the Simpsons. Hier zijn vooral eet tentjes. We kopen er een drinkbeker voor 18 dollar, maar die mag je voor dat geld dan ook de hele dag vullen bij de alom aanwezige Coca-Cola drinkstations met 100+ smaken van de Cola fabriek. Wel handig!

Dan door naar de wereld van Harry Potter,  naar de wegisweg. Door een soort steegje kom je binnen in de wereld van de tovenaars. Alle winkels zijn er levensecht nagebouwd. Zij verkopen er toverstokken bij olivanders, vliegende bezems bij de zwerkbalwinkel en butterbeer bij de lekkende ketel. Er is zelfs een vuurspuwende draak boven op t dak.  Het is echt magisch. En ook hier 3D/4D attracties waar Marian blij van wordt. Met prachtige 3/4d animaties waar je midden in zit. Marian ontsnapt ermee uit de “goudgrijp”bank. Na een uitstapje naar het naast gelegen San Francisco nemen we op perron 9 3/4 de Zweinstein Express naar het andere park.

UNIVERSAL ISLANDS OF ADVENTURE

We zitten in een levensechte stoomtrein en door het raam zien we het landschap van Londen veranderen in dat van Zweinstein en komen ook nog even langs bij Hagrid. Het is echt zo mooi gemaakt. We stappen uit in Hogsmeade (Zweinsveld). Waar ook weer de huisjes en winkels zijn die in de film daar ook staan. Er wordt hier enthousiast butterbeer gedronken. We lopen er even rond en gaan dan naar Zweinstein zelf. Dat is gebouwd op zo’n 50 meter hoge rotsen en torent hoog boven het park uit. Ongelooflijk wat ze kunnen maken. Marian gaat (via de singles ride, dat gaat meestal heel snel) de “ride” in het kasteel doen. Ik kijk lekker van afstand en zie heeeel veel verschillende mensen. Heel veel mensen hebben een zo’n tovernaars jas uit de film aan en ook de toverstokken worden vaak gekocht (70 dollar). Ook T-shirts en allerlei andere zaken van Universal komen veelvuldig voorbij. En als t dat niet is dan dragen mensen kerstshirts / truien of zelfs leggings of pyamabroeken. Jong of oud, man of vrouw het maakt niet uit.Dus er is genoeg te kijken en te verwonderen.

Na Zweinstein lopen we door de wereld van Jurassic Park. Daar hebben we niet zoveel mee, dus we komen als snel in Toonland, waar stripfiguren tot leven komen. Hier zijn met name wildwater attracties. Het is prima pretpark weer vandaag, wat bewolkt en rond de 22 graden, maar als je nat wordt, toch niet echt fijn. Dus dat laten we over aan de echte waterratten. En nat worden die echt.! Je ziet mensen druipend uit de bootjes komen. Gelukkig hebben ze hier “people-dryers” een soort hokje met een megafohn die je weer droog blaast.

Na de wereld van de Marvel Super Hero’s met vooral misselijk makende 8 banen komen we in de wereld van Seuss Landing. Bij ons wat minder bekend, maar de film van de Grinch (hates Christmas) komt hier vandaan. Het is een wereld voor de kleine kinderen, maar ook met de Grinch natuurlijk.

Inmiddels is het al tegen 18:00 en loopt de dag op zijn eind. En nu t donker wordt is dat het moment wanneer ze nog een mooie lichtshow projecteren op het kasteel Zweinstein. Daarna pikken we nog even de minimusical van the grinch mee en is het toch echt gedaan met de dag en met de energie. We hebben ruim 22.000 stappen gelopen en de voeten zijn wel moe nu, dus snel naar de auto die bij Jaws op de parking staat en dan in t appartement met de voetjes omhoog. Het was geweldig!