Dinsdag 28 november 2023 Virgin Island St. Thomas.

28 november 2023 - Saint Thomas, Amerikaanse Maagdeneilanden

Vanmorgen hebben we de wekker gezet. Vandaag gaan we naar St. Thomas, al waar we gaan snorkelen. Zodra we op 7.30 uur de gordijnen open doen, zien we al eilandjes in zee. Ze worden steeds een beetje groter en uit eindelijk zijn ze bewoond. Het zijn de Maagden eilanden. Waarom ze deze naam hebben, is mij een raadsel. De meeste medepassagiers op de bood zijn vooral belegen en zeker geen maagd meer, dus daar kan de naam niet van afgeleid zijn…. Deze eilanden vallen net als Puerto Rico onder de USA. Alleen hier is wel wat raars aan de hand, het verkeer rijdt links, terwijl dit eiland niet British is.
De boot meert aan in de haven in de buurt van het stadje Charlotte Amalie. Na het ontbijt gaan we op zoek naar de juiste uitgang. Dat valt niet altijd mee op de 15 etage grote schip. Nu moeten we via het theater omdat we een excursie hebben geboekt. Via de 4e etage gaan we naar de 2e om vervolgens als een stel ganzen achter de kapitein aan te lopen, op weg naar de snorkel trip.

Met 20 personen vertrekken we naar Buck island, een 1/2 uurtje varen. Maar de boot heeft power, dus goed vasthouden en overdekt onder de overkapping blijven, want het stort regent inmiddels. Deze keer niet erg. Het is 28 graden en nat worden we zometeen toch!

In de baai krijgen we veiligheidsles en mogen met onze snorkel uit de boot springen. In de ondiepe baai zwemmen visjes in verschillende kleuren zoals geel, blauw, paars, gestreept, gevlekt. Enkele cm’s groot of 1 meter groot.
In het uur dat we in zee liggen, zien we papegaai vis, boxvissen, pijlstaart roggen, barracuda en een heuse schildpad. Een grote van wel 1 meter doorsnee. Vlak voor ons gaat hij naar de oppervlakte om adem te nemen. Een geweldig mooi gezicht.

Terug op de boot worden er cocktails met rum ( de plaatselijke drank) uitgedeeld, maar dat lijkt mij geen slim idee. Dan hoef ik nergens meer heen, als ik die een neem 🤪!

Daarna varen we naar Waterisland en daar gaan we naar een palmenstrand met rif. We drinken even wat fris op het strand en maken wat foto’s. Ook hier in het helaas bewolkt, maar gelukkig is het wel droog gebleven na die fikse bui. We doen onze snorkel weer op en gaan kijken wat hier in het water scharrelt. Al snel zien we enkele visjes, maar ook schildpadden 🐢. Meerdere komen we tegen, kleine van 1/2 meter en ook grote zoals van een meter. 4 stuks in de buurt van het strand. Echt gaaf. We kijken onze ogen 👀 uit. Wat een mooie beesten. Regelmatig zwemmen ze langs ons heen en storen zich niet aan ons.
Na ruim een uur moeten wij weer naar de boot. Nu schijnt even de zon, dus kunnen we nog mooiere foto’s maken van deze baai.
Bij de haven waar het grote cruise schip ligt, legt ook deze boot aan en meteen weer een fikse bui, dus alles nat. Tijd om om te kleden. Gelukkig is onze hut op loop afstand. Als we weer droge kleding aan hebben, verlaten we opnieuw het cruiseschip en gaan op zoek naar een taxi. Bij de haven zijn wel wat winkeltjes, maar die zijn er speciaal voor de cruise gasten, hier is niets authentieks aan. Inmiddels is het weer opengetrokken en schijnt de zon 🌞 volop. Het is meteen warm, meer dan 30 graden.
De eerste taxichauffeur die we tegenkomen, is wat nors, maar brengt ons toch naar het centrum van Charlotte Amalie. Daar is een mooie winkelstraat met allemaal koloniale gebouwen in allerlei pastel kleuren, erg mooi om te zien.

Helaas verkopen de winkels die erin zitten allemaal hetzelfde…. Juwelen en het liefst diamanten. Ja, daar zijn wij niet voor gekomen, dus weer niets te koop voor ons. Zo houden we nog koffer plek over op de terugweg 🧐. Maar natuurlijk hebben we wel een magneet gekocht en enkele andere souveniertjes. Want souviniershops hebben ze overal. We eten bij een leuk tentje met uitzicht over de baai en eten iets Europees. Sandwich met Brie en vijgenjam! Heerlijk!

Als we alle winkeltjes hebben gezien, lopen we terug naar de taxiplaats en stappen in bij een vriendelijk man. Dus zo kan het ook op de Virgin Island.
We kijken nog even rond bij de haven en zien enkele leguanen bij het water. Terug bij de hut, drinken we cappuccino op eigen terras met uitzicht over de baai. Wat kan het leven toch mooi zijn!