Donderdag 1 december: Puerto plata, Dominicaanse republiek

1 december 2023 - Puerto Plata, Dominicaanse Republiek

Vandaag zijn we op onze laatste stopplek van de cruise. Na het ontbijt mogen we op het helicopter dek kijken naar de aankomst, met een glaasje champagne (in ons geval een jus d’orange dus) we hebben een mooi uitzicht daar en voelt ook wel een beetje sjiek, zo op dat aparte dek waar je normaal niet mag komen.

Voor vandaag willen we graag, net zoals op st Maarten, een tour over het eiland maken. Niet met de grote groep van de cruise, maar met een taxi, gewoon net iets weg het toeristische deel. Tegen half 11 kunnen we van het schip af. We lopen eerst een heel stuk door Taino bay. Dat is een stuk met winkeltjes, barretjes, zwembad en lazy river wat speciaal voor de cruisegasten is aangelegd. Het ziet er mooi en gezellig uit, maar wij hopen iets meer te zien van het land. Buiten dit met muren afgeschermde gebied staan direct al de taxis te wachten. Allemaal van dezelfde groep, met knalgroene bloezen. We proberen daar iets te regelen, wat niet in het standaard programma zit, een route over een stukje eiland om te zien hoe t leven daar is. Na veel vijven en zessen doen we dan maar een privé taxi omdat we dan (hopen) zelf iets te zeggen te hebben. De chauffeur spreekt Engels, aldus degene die t regelt voor ons……

Eenmaal in de taxi blijkt dat de chauffeur inderdaad Engels spreekt, zo’n 10 woorden. Roundtrip, rum factory, choclatfactory en up the mountain. Niet echt onze wens….. We proberen onze wensen kenbaar te maken, maar zijn Engels is net zo beperkt als ons Spaans. Nou ja, dan zien we wel als we maar niet allerlei musea / factory hoeven bezoeken en we willen een uur zelf rondlopen in puerto plata. De deal is gemaakt. We stappen uit in het centrum en lopen door het straatje met de paraplu’s erboven. Overal klinkt muziek en er zijn vele winkeltjes met toeristenspulletjes, sigaren, chocola en rum. Wij kijken vooral om ons heen en zien mooie gebouwen in allerlei kleuren en pleintjes met tussen de toeristen ook “gewone” mensen. Kennelijk mag de chauffeur ons niet alleen laten, want hij achtervolgt ons de hele tijd. met zijn knalgroene blouse valt hij nogal op. Ik zwaai heel vriendelijk naar hem, maar hij doet of hij dit niet ziet en duikt weg. Erg grappig, maar ook wel n beetje sneu vinden we. We drinken nog een koffie (ook een aangeboden aan de chauffeur, maar die duikt weer weg) en gaan dan terug in de taxi. We gaan nog even voor een korte stop langs het oude fort aan zee. Dit is deels bewaard gebleven. We wandelen er even doorheen en maken wat mooi foto’s van het uitzicht.

Dan op naar de teleferique, het letterlijke hoogtepunt. We rijden door een “gewoon” stukje van de Dominicaanse republiek, daar waar de glitter en glamour die opgezet is voor de cruiseboten niet meer zichtbaar is. We zien een stuk armer land,met kleine huisjes, waar vanalles afbrokkelt en veel rotzooi overal. Ook dit, nee vooral dit, is t leven hier.

De Teleferique is een gondel die omhoog gaat naar het hoogste punt, boven is er een restaurant, uitzichtpunt en een kleine versie van het beeld van Christo (zoals die in brazilië) We zijn er rond 13:00 (want dan is t niet zo druk volgens onze chauffeur) helaas klopt dat niet. Het is ramdruk. Er staan een rij van zo’n 80 mensen voor ons en in elke gondel gaan er 15 (en dat per 10 minuten) Dus wachten we en wachten we. Wel zonde van de tijd, maar ja….

Na ruim een uur zijn we boven, waar een dikke wolk veel in de mist hult. Tja das jammer. Gezien de rij naar beneden net zo lang is en we ook echt nog even op Taino bay willen zijn, sluiten we maar direct aan in de rij naar beneden.

Na weer een uur zijn we dan toch weer bij onze grote vriend de taxichauffeur…

Op Taino bay lopen we nog ff rond en drinken we wat en daarna weer terug naar de boot.

Na het eten ‘s avond gaan we eerst even luisteren naar een bandje met Motown muziek. Lekkere muziek, maar klinkt wel wat anders als het gebracht wordt door Philippinos .  Maar het hoogtepunt wacht: miss CeCe Tenneal, the celebration of Aretha Franklin. Het was geweldig, wat een stem. Een stevige Afro-Amerikaanse diva in een paarse glitterjurk die de hele zaal vult en meeneemt met nummers als Think en Respect. Wat een geweldig eind van de dag.