Donderdag 30 november 2023 British Virgin Island: Tortola en Virgin Gorda

30 november 2023 - Tortola, Britse Maagdeneilanden

Nadat we gisteren avond gegeten hebben in het sjieke restaurant Opus, zijn we naar het theater geweest. Daar hebben we een rock show gezien. Drie ruig geklede mannen zongen bekende ballads. De kleding paste niet bij het uiterlijk, maar ze konden wel zingen. Ze heten Rebel en hebben 7 jaar bij Caesar in Vegas op podium gestaan. Daarna was de avond nog niet om, want er is altijd wat te doen op het schip. Nu nog een singalong met Abba. Met meer dan 100 mensen hebben we de klassiekers mee gezongen in de grote hal. Erg gezellig en de gay community was rijk vertegenwoordigd natuurlijk. Daarna was het tijd om te gaan slapen.

We hebben de wekker gezet vandaag om 6.15 uur en dat in de vakantie. We moeten om 7 uur gewassen en ontbeten ons melden in het theater. Vanuit daar gaan we met een groep op excursie naar de grote ronde keien en helder blauw water van Virgin Gorda. Een ander eiland van de British Virgin eilanden. We moeten 45 min varen met een catamaran 🛥️ en daarna nog 20 min met een open bustaxi 🛻rijden naar de juiste beach. Helaas is vandaag de groep erg groot en moeten we vaak wachten om verder te kunnen lopen of een foto 📷te kunnen maken zonder tientallen anderen.

Op dit eiland is weinig bewoning. Hier een daar een huis of bewoonde container. Een tankstation en supermarkt, verder enkele kraampjes en winkeltjes. Arm en rijk is hier heel duidelijk zichtbaar. De ene heeft een xl vila op een mooi gelegen rots pal aan zee en met bijbehorende tuin en oprit en de ander leeft in een klein houten huisje, wat bij ons allang onbewoonbaar🏚️ was verklaard.

Er tussenin is er weinig.

Bij de kust stopt onze open bustaxi en gaan we een pad lopen van een 1/2 uur door struiken en cactussen 🌵en honderden vlinders 🦋met hier en daar een glimp van de azuur blauwe oceaan. Erg mooi hier.

Bij het strand liggen de immens  grote keien, zoals trucks zo groot. Ik loop omheen of klim er overheen, Marielle kies de natte wijze en zwemt er langs door de zee. Ons beide uitzichten zijn geweldig. Hier en daar komt de zee door de spleten heen en steekt het blauw mooi af tegen het grijs van de stenen.

De weg van Marielle was toch beter. Ik bleef niet droog en liet ook nog wat dna achter op de keien bij het klauteren. Met een geschaafde knie stond ik verder weer veilig op het strand. Klaar voor de volgende actie.

Begeleid lopen we een stuk door en over de keien aan de waterkant. De keien worden steeds groter zodat we hier en daar onder of door een opening in kei lopen. Met trappen van 5 meter hoog om op de keien te kunnen lopen. Erg gaaf!!!

Zeker als we inmiddels ook door het heldere water lopen. We maken regelmatig foto’s en komen uiteindelijk weer op een ander strand 🏝️ uit. Daar zijn wat gezellige barretjes en kraampjes en kunnen we een tijdje doorbrengen. Hub wat drinken en dan de snorkel 🤿 op en de zee in. Wat is dit water toch blauw!

We zijn allerlei kleuren visjes en grote vissen van 70 cm. Zelfs maanvissen. Erg mooi 🐟🐠🐡🪸🐚👍🏼.

Na een uurtje is het helaas al weer tijd om te zorgen dat we redelijk droog en schoon in de bustaxi belanden. Via de catamaran komen we weer op het hoofd eiland Tortola.

We lopen door de rijke winkelstraat bij de haven. Elke cruise haven heeft een nette winkelstraat met hele dure winkels waar veel sieraden en diamanten worden verkocht. Net na de haven zien we nog een gewoon Caribisch kraampje en kopen daar de gebruikelijke magneet voor op ons bord in het toilet. De 2e muur zal snel ook te klein worden…..

We drinken nog wat op een terrasje en luisteren naar live kerstmuziek bij de kerstboom 🎄en palmen 🌴in de hete zon 🌞 (30 graden). Erg rare gewaarwording dat de kerst nadert terwijl wij steeds de schaduw op zoeken om de hitte te mijden.

Om 13.30uur lopen we weer naar het schip en laten we weer een eiland achter ons.

Bij het zwembad is het goed toeven in de schaduw. We eten wat en drinken cocktails zonder alcohol 🍹en luisteren naar live muziek ter we wegvaren.

Eindelijk toch een pelikaan gespot, we hadden er nog geen gezien.

Rond 16 uur zijn we oververhit en zoeken de rust en de airco op van onze hut.

Heerlijk genieten van het uitzicht over zee, tik ik nu dit mooie verhaal met een heerlijk cappuccino ☕️van de koffiebar.

In de avond is er weer van alles te doen. Het is sjiek night. Weten wij veel… dus toen we bij het restaurant uit de lift stapte, zien we allemaal vrouwen in glitter jurken 👗👠en mannen in pakken👔 enz. Dus wij weer naar boven, om kleden in wat netters! Nee, onze glitter jurken zijn thuis gebleven 🤣!

Het is enorm druk in het sjieke restaurant en onze gereserveerde tijd is voorbij, dus krijgen we een pieper mee en mogen we wachten aan de martini bar. Martini lusten we niet en echt leunen op de bar is ook geen aanrader. Deze is namelijk bevroren ☃️. Maar inmiddels hebben we de cocktails ontdekt zonder alcohol 🍹en die zijn heerlijk.

We moeten bijna een uur wachten, dus meerdere cocktails geprobeerd en vele mooi aangeklede mensen bekeken. Zoals een man en vrouw in schotse ruit en beide een rok of twee mannen in een pak vol kerstmannetjes en vele echte glitter jurkjes. Vaak wat kort voor de leeftijd van de draagster… Ook lopen we nog even het casino in, want op onze entree kaart staat 10 dollar speelgeld. Helaas niet de cruise terug gewonnen.

Het eten is wederom heerlijk en we genieten van de ambiance. Daarna lopen we het theater in, om te genieten van Broadway songs van verschillende musicals. De shows zijn van hoog niveau en met een groot live orkest. Echt mooi om te zien en leuk om mee te zingen met alle bekende nummers🎤.

Vanavond laten we het hierbij, geen full moon party voor ons op het dek met de rockband. Wij zijn echt wat ouder en gaan recht naar bed. Gelukkig is het schip niet gehorig en krijgen we niets mee van het nachtleven.