Donderdag 1 juni Onderweg in Frankrijk

1 juni 2023 - Nuits-Saint-Georges, Frankrijk

Vandaag weer eens de wekker gezet en om 6.45 uur opgestaan. Dat was weer enorm wennen… Oei dat gaat nog wat worden over een maand 🧐.

We ontbijten in de hut en ruimen de laatste spullen op. Rond 8 uur zijn we start klaar. Leveren de sleutel in en gaan op weg. We rijden binnen 20 minuten op de snelweg. Het is niet druk op de weg. In Spanje mag je maar 80 km/u met de caravan, dus schiet het toch niet echt op. Gelukkig zitten we na 50 km in Frankrijk en daar mag je 130! met de caravan.  Dan stuitert de hut achter de auto aan en dat is absoluut niet veilig. Dus houden wij het rond de 100 km/u dan blijft de caravan mooi stabiel en kunnen we net de vrachtwagens voor blijven.  We zien het landschap weer enorm veranderen. We vertrekken in een vlak landschap met veel graan en hier en daar appelbomen. Komen bij de grens in de Pyreneeën en zien bergen van 1500 meter of meer. Maar al snel wordt het weer heuvelachtig en zien we kilometers lang druiven velden. De Beaujolais en de Chardonnay en vele anderen streken komen voorbij. Hier en daar een kasteel of een dorpje in de heuvels. Maar ook omzeilen we steden als Perpignan, Montpellier en Montelimar.

We stoppen zo nu en dan voor praktische zaken, zoals sanitaire stop, tanken en eten. Verder rijden we de hele dag om buurten door. In Lyon moeten we de route wat aanpassen en zodat we de hele dag geen file hebben en dat is lekker.

Na 670 km draaien we de snelweg af en gaan we op zoek naar de van te voren uitgezochte camping. Helaas is deze vol ☹️. Maar we zien dat er 500 meter verder ook een camping is en daar kunnen we wel terecht. We overnachten in Nuits Saint Georges, 25 km onder Dijon.

We zetten de caravan op zijn plek van de kleine camping en besluiten om te eten in het dorp. Het centrum heeft een straatje met 8 restaurants. Het ziet er gezellig en sfeervol uit. We strijken neer op het terras bij het Italiaans restaurant. We zitten er knus en eten lekker. Een leuke afsluiter van de vakantie.

Daarna zitten we nog even voor de hut, maar ook hier koelt het in de avond af. Dus verhuizen naar binnen. Overdag was het 30 graden. Dus warmer dan in Spanje.