Maandag 29 mei Roses en Cadaques

29 mei 2023 - Cadaqués, Spanje

Vanmorgen maar weer vroeg uit bed gestapt en na het ontbijt meteen vertrokken naar het plaatsje Roses dat ligt op een schiereiland 13 km boven Sant Pere Pescador.

Het is een groter dorp dan wij hadden verwacht en er is ook meer leven dan tot nu toe in deze streek. De meeste winkels en restaurants zijn open en er lopen ook genoeg mensen rond om het gezellig te maken.

We starten met een cappuccino op de boulevard. Je ziet al snel dat dit een rijker dorpje is met heel veel boten en jachten in de de grote haven. En moderne gebouwen aan zee.

We lopen de winkelstraat in en na 2 uur hebben we meerdere aankopen gedaan zoals jurkjes en schoenen. Gelukkig hebben we voldoende plek in de caravan want inmiddels is onze garderobe aardig uitgebreid in al die weken.  Ja, dat heb je met twee vrouwen, er moet zo nu en dan gewinkeld worden 😃!

We kiezen weer een terras uit en lunchen aan zee.

Daarna zoeken we de auto weer op en gaan de bergen in naar Cadaques, wat aan het uiteinde van het schiereiland ligt. Het is maar 17 km maar met flinke haarspelden bochten en een grote bus voor ons doen we er 3 kwartier over.

Cadaques is een wit dorpje op een berg aan een baaitje. Het is de woonplaats geweest van Salvador Dali. En als je door dit schilderachtige dorp loopt, snap je wel waarom. Het zijn allemaal smalle straatjes en geen een loopt er vlak. De straten zijn belegd met kiezels en lopen erg ongelijk. Het is maar goed dat mijn enkel weer redelijk is genezen! De huisjes zijn wit en staan tegen de berg geplakt, vaak met fel blauwe kozijnen. Al met al een heel mooi totaal plaatje. En verrassend op elke straat hoek. De baai ligt vol met bootjes en het water is azuur blauw. Wij snappen die Dali wel!

Bij de baai ligt een grotere boot en die blijkt net een rondvaart te beginnen rondom het schiereiland. Dus wij stappen in en gaan heerlijk genieten vanaf het water naar alles wat er te zien is.  We varen langs de kust en zien hoge rotsen, vuurtoren, rotsen met grillige lagen en gaten en hele mooie baaitjes met strandjes en huizen tegen de bergwanden. Vanaf het water ziet de kust er weer heel anders uit. Het is prachtig en daarbij is heerlijk weer! Zonnig en 27 graden.

Om 17.30 stappen we van de boot, lopen nog naar een andere baaitje, wat ook heel mooi is en strijken nog een keer neer op een terras.

Moe maar zeer voldaan zoeken we de auto weer op, die ver buiten het dorp al op een parkeerplaats moest, want in dit dorp kan je niet rijden.

Onderweg doen we de boodschappen voor de komende dagen en rijden dan weer naar de camping.

We lijken steeds meer op de Spanjaarden, want we zitten pas om 20.30 uur aan het eten. Erg laat voor ons doen.