Donderdag 20 april: San Sebastián

20 april 2023 - San Sebastián, Spanje

Donderdag 20 april:

Vandaag gaan we naar San Sebastián, 15 km verderop. San Sebastián ofwel Donostia is een gezellige stad met een meerdere stadstrandjes (3) een hele lange boulevard en een gezellig oude stad (citta vieja). We parkeren in t centrum en stappen gelijk de boulevard op. We lopen over de boulevard naast la Concha, het mooie maanvormige (middelste) strand midden in de stad. Van begin tot eind loop je er 30 minuten over. Ook al is het midden in de week, het is er flink druk. Veel Spanjaarden wandelen of “flaneren” over de boulevard. Het zonnetje schijnt maar maakt een fris windje, dus trui is nog wel ff fijn. Via de boulevard lopen we naar het oude gedeelte met kleine straatjes , pleintjes en veel barretjes waar ze behalve drank ook overal pinxtos verkopen. Dat zijn de Baskische tapas. Op elke bar,meestal in vitrines staan een hele rij bordjes met allemaal kleine broodjes en lekkere hapjes. Elk hapje kost 3-4 euro. Al vanaf 11 uur is t druk in de barretjes en ook buiten aan staan tafels staan al veel mensen die een wijntje en bordje met 1-2 hapjes kopen en dan lekker opeten. Of je gaat gewoon ergens op een muurtje gaan zitten met je bordje als de bar vol is. Alles is terras hier. Wij gaan eerst maar eens aan de cappuccino. Die vinden we op een leuk pleintje. Het plein waar we zitten was vroeger de stieren arena. Rondom het grote plein zijn allemaal appartementen gemaakt van de vroegere “VIPloges” van de ArenA. Alle raampjes van de appartementen boven t plein hebben een nummer. Net als nu bij het voetbal.  We struinen een tijd door de straatjes en langs de haven en gaan natuurlijk zelf de pinxtos uitproberen. In een gezellig barretje bestellen we croquetas (makkelijk eten voor Jelle) en ook wat lekkere dingen voor Marian. We komen helemaal in Spaanse sferen. Daarna slenteren we verder rond in de stad; langs de rivier Urumea Itsasadarra, met de mooie bruggen en daarna door het centrale gedeelte van de stad, met de winkeltjes, musea en mooie pleinen. Na nog een stukje boulevard en koffie op t terras zijn we moe en keren weer terug naar de camping.