Donderdag 25 mei L’Escala

25 mei 2023 - L'Escala, Spanje

Het weer is al enkele dagen onrustig in Spanje met hier en daar noodweer, onweer en enorm veel regen.

Afgelopen donderdag in Andalusië en dinsdag in Valencia en bij Tarragona. Plaatsen waar het maanden enorm droog is geweest, stonden plots vol met water, zo erg tot aan daken van auto’s en modderstromen. Er is een man verdronken en 5 vermisten. Gelukkig waren wij deze gebieden voorbij. Behalve Barcelona, ook in de bergen bij Barcelona heeft het gespookt, maar op de camping heeft het hoog uit een buitje geregend in de nacht.

Hier heeft het vannacht wel geonweerd en is er een flinke bui gevallen. Maar in de ochtend was het weer droog, maar wel grijs.

Terwijl het Spaanse weerbericht ons al dagen een zeer natte donderdag voorspelde, is deze gelukkig niet uit gekomen. Zoals zo vaak deze vakantie. We hebben veel beter weer dan de voorspellingen ons vertelde.

Nadat we uitgeslapen hebben, heerlijk gedoucht in “eigen” douche op onze plek zijn we rustig aan opgestart. We zijn we naar het dorp L’Escala gegaan, dat ligt aan zee 10 km zuidelijk van de camping. Daar is het toerisme nog niet echt op gang gekomen. Het seizoen moet hier nog echt starten. Veel winkels en restaurants zijn nog gesloten. Zij hebben toch wel een heel kort seizoen, om geld te verdienen, als dat in juni, juli en augustus moet plaats vinden. Ook kan je in deze streek veel winkelpandjes, appartementen en huizen kopen. Doordat het hier later zomer is, is het minder in trek. Voor 150.000 euro heb je al een redelijk onderkomen. Maar wij houden het op ons hutje. Dat heeft wielen en kan verplaatst worden, zodra wij het gezien hebben. En dat past beter bij ons.

We kijken wat winkeltjes, kopen een nieuwe tankini en meerdere zomer broeken. Op de boulevard is het erg rustig en het strand helemaal leeg. Totdat er weer een hele school neerstrijkt om spelletjes te doen op het strand. Hoeven zij nooit in de klas te zitten?

We drinken onze dagelijkse cappuccino en lopen terug naar de auto. De zon doet zijn best om door het dikke wolkendek te breken.

We gaan op zoek naar de supermarkt want de koelkast is hol van binnen of te wel we zijn door onze voorraad heen.

Gelukkig hebben ze hier overal flinke winkels waar je alles kunt krijgen wat je maar wil en vaak goedkoper dan in Nederland. De kar is snel gevuld en gaan we weer terug naar de camping.

Na de lunch staat vandaag klussen op het programma voor mij.

De schanieren van de deur van het toilet zijn versleten en nu hangt de deur helemaal los. De nieuwe onderdelen hadden we al van de week al gekocht. Maar nu moet er toch echt aan gewerkt worden.

De deur is voorzien van nieuwe schanieren en zit weer stevig vast. Helaas waren de schanieren deels de juist maat. Dus moet er thuis opnieuw aan geklust worden, om het weer in originele staat terug te brengen, maar voor nu is het prima opgelost en hoeven we niet de deur steeds met de hand op te tillen en te verplaatsen zoals gisteren. Verder nog wat kleine klusjes, zoals dingen vast lijmen en vast naaien. Nu is alles weer oké. En kunnen we weer vakantie houden. En daar zijn we goed in geworden. De tijd doorbrengen met niks nuttigs….

We koken pasta en eten lekker buiten, de zon is inmiddels weer gaan schijnen.