Dinsdag 14 Juni: Lunenburg en Mahone Bay

14 juni 2022 - Lunenburg, Canada

Vandaag worden we pas om 9:45 echt wakker. Oeps, meestal zijn we rond half 10 op pad. Er is altijd zoveel te zien. Maar gewoon uitslapen kan ook prima hoor. We willen vandaag naar het stadje Lunenburg. Dit stadje is één van de twee stadjes in noord Amerika wat door UNESCO erkent is als World heritage site. Meer dan 70% van de houten huizen in het centrum stammen nog uit de 17e en 18 eeuw en zijn zeer kleurrijk. We  rijden er zo’n 45 minuten op, steeds langs kleine weggetjes langs bossen, vele meertjes en overal houten huizen. De streek lijkt hier wat welvarender dan in het noorden. De huizen zijn vaak groter en beter bijgehouden. Het centrum van Lunenburg bestaat uit 3 parallel lopende straten met kleine tussen straatjes erdoorheen. Er zijn veel leuke winkeltjes en restaurantjes. Maar eigenlijk kun je ook daar zien dat zo’n stadje veel last gehad heeft van de Corona crisis. Een aantal zaken zijn (nog) niet of niet meer open en er lopen nog maar weinig toeristen rond. Een jaar of twee geleden was de boel hier vast een stuk levendiger. We drinken onze koffie bij No. 9. Een oud woonhuis waar nu een koffie tentje van gemaakt is. Maar alle kamers zijn nog zoals ze origineel waren. Er zijn meerdere kamertjes waar je met je koffie kunt zitten. Daar staan een paar tafeltjes, maar je kunt ook zitten op het roze bankstel of de grote stoelen bij de haard. Via de haven lopen we weer verder. We zien een boot vertrekken voor whale watching en er staat een grote groep mensen klaar om aan boord te gaan bij een mooie driemaster. We informeren even bij de kiosk wat er vandaag nog mogelijk is aan excursies op het water. ( het is rond half twee) Tja zegt de mevrouw: de whale watching is net weg, de laatste rondtoer door de haven was een uur geleden en eigenlijk zit ik hier alleen nog voor spek en bonen….. want er gebeurd nix meer. Ik kan nog wel iemand bellen die jullie een uurtje door de haven vaart hier, die groene boot daar is van hem (een klein oud vissersbootje) Ondertussen werkt ze haar lunch weg met een boterham en een gekookt ei. Erg grappig gesprek zo. We zien er toch maar vanaf en gaan terug naar de camper.

De volgende plek waar we nog even stoppen is een paar dorpjes terug.. Mahone Bay. Ook een schilderachtig dorpje met roze, groene, gele  en paarse huizen. We eten vis bij het restaurant “oh my Cod”. En die smaakt prima.

We rijden nu weer richting Halifax, zoals op veel dagen tijdens deze vakantie valt de regen met bakken uit de lucht, maar gelukkig was het tot een uur of 2 wel droog. We komen steeds dichter bij het eindpunt van onze reis. In de buurt van Halifax moeten we overmorgen de camper weer inleveren.

Na nog een korte winkel stop vinden we een plekje op de Shubie campground en vandaar uit maken we weer een nieuw plan over wat we morgen gaan doen.