Vrijdag 21 april: Bilbao

21 april 2023 - Bilbao, Spanje

Vrijdag 21 april:

Belangrijk doel van onze trip naar Baskenland was een bezoek aan Bilbao. Een mooie stad, met ook hier een middeleeuws oud gedeelte en het Guggenheim museum. Ook daar willen we graag heen. Dus de wekker gezet en in een uurtje rijden we naar het centrum van Bilbao. We starten bij het Guggenheim. De buitenkant is al prachtig. Een futuristisch gebouw, ontworpen door Frank Ghery, beroemd architect. (Zie foto) Bij de ingang staat een hond, helemaal gemaakt van bloemen, van wel 20 meter hoog, erg leuk. Buiten staan er nog meer mooie ontwerpen zoals een hele grote spin (15m) waar je onderdoor kunt lopen en een toren van blinkende bollen. Ook binnen heel veel, moderne, kunst. Sommige dingen zoals de sculpturen vinden wij wel mooi, maar moderne kunst is niet zo ons ding. Er zijn bijv 2 zalen vol met zelfportretten van 1 kunstenaar en een helemaal zwart schilderij van 3x5 meter waar 1 hoekje wit is…. Da’s iets te moeilijk voor ons. Dan liever v Gogh, Gaudí of Picasso. Dus na een uurtje wandelen we weer naar buiten om vooral daar de buiten objecten goed te bekijken. Prachtig!! Langs de rivier Nerboio Ibaia is ook hier helemaal een wandel boulevard gemaakt en via deze weg wandelen we de ruim 2 km naar de oude stad (citta vieja). Eerst maar een koffie op het plein met de mooie bogen ( ook vroeger een stieren arena). Het zonnetje schijnt vandaag heerlijk, dus inmiddels kan de trui wel uit. Lekker! We struinen verder door de wijk en de 7 straatjes. Heel veel kleine winkeltjes met toeristen dingen, maar ook authentiekere delicatesse zaakjes. Ook hier stikt het van de kleine pinxtos barretjes. Zo grappig, je loopt binnen en kijkt of dat wat er op de bar ligt lekker lijkt, kiest wat uit en zoekt een plekje om t op te eten. In de bar, op t terras of gewoon op een trapje. Daarna wel bordje en glas terug naar binnen brengen. We genieten er samen lekker van. Dwars door het moderne centrum, door de winkelstraat, over het plaza Federico moyia lopen we terug richting de auto. Vandaag bijna 15 km gelopen. Maar lopend zie je veel meer. Vooral t slenteren door de oude stad en langs de rivier voelt een beetje echt Spaans.