Vrijdag 26 mei: Girona

26 mei 2023 - Girona, Spanje

We zijn niet meer zo goed in een beetje op tijd wakker worden na al die weken, dus is het weer ruim na 11 uur voordat we gewassen, gestreken en ontbeten in de auto stappen naar Girona. Dit is de tweede grootste stad van Catalonië, maar maakt een veel minder “stadse” indruk dan Barcelona. Het centrum van Girona is door verdeeld in een oud en een nieuw deel. Die worden door elkaar gescheiden door de rivier de Ter. In deze rivier staat zowaar water, maar het is maar een cm of 20 en je ziet in het water een heleboel grote karpers zwemmen. Die hebben het moeilijk in dit kleine bodempje water. Gisteren heeft het even flink geregend hier, maar ook aan deze rivier te zien, hebben het land en de vissen echt wel wat meer water nodig. Na het parkeren steken we één van de vele voetgangersbruggen over de rivier over en lopen door het oude gedeelte. Dit is gebouwd tegen een bergwand. Er zijn heel wat trappen op en af te lopen. We zien eerst de cathedral van Girona, die er eigenlijk verbazingwekkend “nieuw” uitziet maar toch echt ergens uit de 15e eeuw stamt (de laatst aangebouwde delen) we lopen de trappen omhoog en hebben van het  balkon bij de ingang een prachtig uitzicht over de stad en de bergen op de achtergrond. We struinen door de vele kleine straatjes. Soms helemaal leeg, andere gevuld met restaurantjes en kleine winkeltjes. Er zijn meerdere pleintjes met van die bogen galerijen. Er hangt een gezellige sfeer en natuurlijk zijn wij niet de enige toeristen hier. Maar wat ook wel opvalt hier is dat er, zeker in de straatjes iets meer van de looproute af, veel leegstand is. In Barcelona was dat helemaal niet. Maar dat is ook een stuk toeristischer. Hier vandaag vooral veel Duitsers. We drinken ff wat op een terras met muziek voor onze neus, niet het allergrootste talent op zijn mini piano waar hij op blaast om er muziek uit te laten komen, maar met de box erbij wel heel hard!!  Daarna steken we de brug weer over naar het nieuwere deel van de stad. Ook hier meerdere mooie pleinen met Arcade bogen en winkeltjes en restaurantjes. Er zijn een aantal musea in Girona die waarschijnlijk de moeite waard zijn, maar daar hebben we vandaag geen zin in. Het is heerlijk weer dus het terras trekt dan toch meer. Tegen 4 uur rijden we terug richting de camping, met nog ff een extra rondje door het dorpje sant pere pescadore waar de camping gelegen is. Dan hebben we dat in ieder geval al gezien……

De rest van de dag zitten we lekker in de zon bij de caravan. Het is vandaag ruim boven de 25 graden. Dat hadden we nog niet zo vaak afgelopen weken dus we blijven tot half negen buiten zitten, waar we meestal al voor of net na het eten naar binnen gaan, omdat het afkoelt. Ook hier is de zomer meer in aantocht. Lekker hoor!