Woensdag 15 juni: de omgeving van Halifax

15 juni 2022 - Dartmouth, Canada

Vanmorgen heerlijk rustig opgestart. Zo aan het einde van de vakantie hebben we geen haast meer of grootse plannen.

Na het ontbijt en de gebruikelijke huishoudelijke klusjes vertrekken we met een afstand van 6 1/2 km naar ons volgend doel. Nog niet eerder was de afstand zo kort. We parkeren bij de haven van Dartmouth. Dit is het stadje wat tegenover de grote broer Halifax ligt aan de andere kant van de baai. Het is klein en er is een wandelroute uitgezet langs muurschilderingen en er zouden wat winkeltjes zijn.

We starten bij een koffiecorner in het havengebouw en drinken deze op in een parkje bij het geinig veerpontje, wat elk kwartier naar Halifax vaart. De koffie is heerlijk, de gedeelde koek mierzoet, maar het bankje waar we op zitten nog niet droog van de winterschilder…. We hebben meerdere groene verfspatten op onze kleding 🙈.

We gaan de route volgen die veel belovend is, aldus de folder. We zien al snel dat de folder niet geheel de waarheid spreekt. Het stadje heeft waarschijnlijk enorm te leiden gehad van de corona en geen toerisme. Er zijn geen winkeltjes die voor ons interessant zijn, de muurschilderingen moet je met een vergrootglas zoeken en het is er uitgestorven. We lopen een route door de meest als centrum aangeduide straten en besluiten al snel, dat je hier niet moet wezen om iets gezellig te doen. Marielle oppert nog dat er een vijver is met schildpadjes, maar wat blijkt. Er is een fontein en iemand heeft enkele stenen neer gelegd in de vorm van een schildpad. We verlaten een illusie armer het stadje.

We rijden nog een stukje kustweg aan de westkant en stoppen bij een strandje. Het weer is gelukkig wel droog vandaag, maar nog flink bewolkt en fris aan zee. We kijken wat naar de surfers die les krijgen, maar gelukkig wel wetsuits aan hebben, want het water is echt erg koud.

We besluiten vroeg naar de camping te gaan. Inmiddels is de lucht blauw en heerlijk zonnig. We gaan eerst de camper wassen zodat hij morgen weer netjes ingeleverd kan worden. En gaan dan de rest van de middag een tijdschrift lezen of internetten. Want we hebben weer eens een keer een camping met internet.

Nadat de zon onder is, moeten we toch echt de tas gaan pakken. Want we hebben lang niet zoveel gekocht aan kleding dan andere jaren, maar toch moet er meer mee naar huis, dan er op de heen weg in zat. Altijd weer spannend of het gaat passen. Het zal niet de eerste keer zijn dat we een nieuwe koffer moeten kopen….

We gaan nog niet naar huis, maar gaan morgen wel de camper inleveren en in een hotel in Halifax slapen.