Woensdag 31 mei L’estartit

31 mei 2023 - Estartit, Spanje

Vandaag een extra en laatste dagje in Spanje. Helaas begint de dag wat grijs en met hier en daar een drup. Dus na het ontbijt kiezen we ervoor om maar meteen de luifel af te breken en zodat we het droog op kunnen bergen. Dit is dan al wel een teken dat het eind in zicht is en dat is jammer. Maar na ruim 6 weken is thuis ook een goed idee.

Vandaag gaan we er nog op uit. We rijden naar L’estartit een van de vele toeristen oorden aan de kust. Het is een klein dorp en als we er om 11 uur aankomen is het er erg rustig. We kunnen direct aan de haven parkeren. We lopen langs de haven en de baai. Er gaan hier veel boten naar de grote onbewoonde rots in zee, Illes Medes. Dat is een natuurpark onder water en erg in trek bij duikers.

Gezien het nog steeds wat grijs is maar wel droog, besluiten wij niet op de boot te gaan maar te wandelen over de boulevard tot het einde van het dorp en terug. Weer zien we hele schoolklassen op het strand, die les kregen in zeedieren.

We kijken naar de rotsen waar aan de kust huizen tegen gebouwd zijn en in zee waar de bootjes omheen varen. We lopen terug naar het centrum. Er zijn echt weinig toeristen in dit dorp. De winkelstraat ziet er dan ook maar triest uit. De helft van de winkels zijn gesloten en de andere zijn wel open, maar er is bijna geen kip om wat te kopen. Dus echt rendabel kan dit bestaan niet zijn.

Wat een verschil met Roses, zo’n 50 km noordelijker. Daar was het gezellig druk en alles open.

Als we terug langs zee lopen, zien we wel dat enkele restaurants gevuld zijn. We kiezen niet voor het restaurant met de Hollandse snacks, dat kan vanaf volgende week thuis weer, maar voor de laatste keer tapas. We eten onder de overkapping maar inmiddels wordt het gelukkig lichter buiten, de zon probeert door te breken. We eten patas bravas, tomaten met burrata en ravioli met kaas en kijken uit over de boulevard. Dit gaan we thuis wel missen…

Daarna bezoeken we nog de plaatselijk supermarkt voor brood voor vanavond. De helft van de winkel staat vol drank. Dus nemen we nog een fles Sangria mee voor thuis!

Op de camping schijnt de zon weer en heeft het toch niet geregend. Zoals zo vaak komen de voorspellingen ook hier niet uit.

Na de koffie lopen we naar zee. De camping ligt namelijk pal aan zee, maar we hadden nog niet het pad via de camping afgelopen om het strand te bekijken. Dus na een week alsnog gedaan.

Er waren flink wat mensen op het strand. Het was ook niet koud vandaan 23 graden, alleen de zon was beperkt.

Veel mensen op het water waren aan het kite surfen🏄‍♀️. Maar enkel hadden een klein surfboard met een groot zwaard en een opgeblazen zeil in hun handen. Als zij wind vingen, kwam het board hoog boven het water uit.

We hadden al iemand gezien met zo’n board en een motortje, maar deze versie met klein zeil was nieuw voor ons.

Het leek ons ook niet makkelijk, want ze vielen veel vaker van de plank dan de kite surfers. Maar voor ons was deze sport onmogelijk met ons ontbrekende evenwichtsgevoel…..

Een caravantrapje is al voldoende om te struikelen 😜.

We lopen terug naar de camping en mogen niet meer door het poortje van de beveiliger. Helaas is deze inmiddels afgelost.

Je moet verplicht een bandje om op deze camping en dat doen we nooit. Tot nu toe nergens een probleem, maar deze man doet moeilijk. Maar het strand is echt afgelegen, dus je komt hier alleen als je ook op de camping zit. Maar hij zegt dat we helemaal om de camping moeten lopen naar de voor ingang om een nieuw bandje te halen, 2 km en deels over het strand. Dus ik wijs naar mijn brace met de mededeling dat dat niet gaat lukken. En ik mag door. Maar Marielle moet wel omlopen, dus die moppert wat en hij geeft 1x toe en we mogen toch de camping op…. Maar de volgende keer alleen met bandje. Gelukkig gaan we morgen naar huis.

Op veel plekken werkt het zo met bandjes op campings en staan er overal beveiligers. En je auto mag alleen het terrein op als het kenteken staat genoteerd. Dus je duikt niet zomaar op een andere camping in het zwembad….

Na het eten ruimen we nog wat spullen op, zodat we morgen na het ontbijt snel op route richting huis kunnen.