Zaterdag 13 mei: Sitges

13 mei 2023 - Sitges, Spanje

Vandaag is er regen en een donkere dag voorspeld, dus aan zee liggen gaat ‘m niet worden. Tja wat dan. We hebben al zoveel gezien. Raar is dat eigenlijk, ook nu tijdens deze reis lijkt t alsof je soms al zoveel gezien hebt, dat t wel ff oké is. Maar ja in de regen of de drup bij de sleurhut blijven zitten is ook nix aan. Na even lezen in t Spanje boek (en ook internet) weten we t: we gaan even naar Sitges.

Sitges is een toeristisch stadje wat bekend staat om zijn oude binnenstad, boulevard, vele winkeltjes en restaurantjes, maar vooral de grote gay community. We zijn er meer dan 20 jaar geleden ook eens een dagje geweest en toen was er net een gay volleybal toernooi gaande. We hebben onze ogen uitgekeken… we waren toen ook wel heel veel jaartjes jonger en nog een stuk “blue-er”. Nu gaan we gewoon ff lekker terrasje doen en wat winkelen. Na een half uurtje rijden parkeren we vlak bij de boulevard en lopen door de winkel straatjes. Bij een leuk restaurant gaan we zitten met een cappuccino en kunnen heerlijk mensen kijken hier. Het percentage gay mannen is inderdaad hoog hier. Veel koppels of groepjes mannen. En vaak zien ze er heel goed uit. Goed verzorgd, mooi gekleed. We bestellen nog een tweede rondje en kijken en kletsen samen nog een tijdje. Ook heel veel andere mensen om te bekijken hier. Dan wandelen we een stukje over de boulevard, de Passeig de la Ribera en lopen omhoog over de trappen naar de kerk. We struinen langs alle kleine straatjes en winkeltjes tot ons volgende terras waar we een salade caprese nemen (en marian torta de la abuela). Er vallen 3 drupjes en het is wisselend bewolkt bij een graad of 20. Dus de aangekondige regen (3 druppels onder t wolkje bij Weeronline) valt heel erg mee. Tegen 5 uur rijden we langs kleinere weggetjes, meer langs de kust, terug richting Tamarit waar we op de camping staan. We stoppen nog even in Torredembarra, waar we even over de boulevard lopen. Maar daar is t maar stilletjes. We gaan nog even op zoek naar de “Torre” en vinden er een, maar die is ook niet zo spectaculair. Na nog een stop in het dorpje Altafulla, waar we vanuit de camping op uitkijken zijn we tegen 6en terug op de camping. Daar lijkt het grijzer te zijn en best fris, dus we gaan lekker in de caravan zitten. In de loop van de avond vallen er nog wat druppels,maar daar blijft het bij. Hopelijk morgen weer wat warmer hier, dan kunnen we eens bij het prachtige zwembad liggen.