Zaterdag 29 april La Vila Joiosa en Alicante

29 april 2023 - Alicante, Spanje

Vanmorgen na het ontbijt weer de hort op. Vandaag doen we het rustiger aan, gisteren hadden we 21500 stappen. Je kan het ook overdrijven in de warmte hier…

We gaan met de auto een stukje rijden naar het zuiden. Eerst rijden we door zuid Benidorm en zien de nieuwe bebouwing van dichterbij. Woontorens van wel 50 verdiepingen en allerlei technische hoogstandjes om maar op te vallen. Benidorm heeft de meeste hotelkamers na Parijs van heel Europa. Ik weet niet of dat iets is waar je trots op kunt zijn…. In ieder geval is het niet onze plek.

We rijden langs de kust richting Alicante en stoppen bij het dorpje La Vila Joiosa. Op het eerste gezicht net klein Benidorm. Maar zodra we het oude centrum naderen snappen we wel waarom het de moeite waard is om een stop te maken. De huisjes aan de haven zijn allemaal verschillend van kleur en dat geeft een heel vrolijk landschap. De reden van die kleuren was dat de vissers op zee hun huis vroeger konden herkennen. Het dorpje heeft nauwe straatjes en ook daar zijn de huisjes wisselend van kleur. Vandaag is er een dorpsfeest: middeleeuws festival, met eten en drinken, kraampjes met prullaria en een straatmuzikanten.

We lopen door de straatjes, genieten van de verkleden mensen en kijken rond bij de kraampjes. We drinken een cappuccino en krijgen er gratis een serenade bij. Erg leuk.

We rijden verder door de kale bergen naar Alicante. De tweede grote stad van deze provincie. Ook hier veel hoog bouw maar wel stedelijker en niet voor de toeristen.

We gaan de het oude stadscentrum bezoeken en lopen door het winkelgebied de heuvel af richting de haven. Daar lopen we over de boulevard en genieten van de mooie oude gebouwen en hele grote ficus boom.

We lunchen bij een van de vele tavernes en genieten van de salade en tosti met omelet.

We lopen onder poorten door over mooie pleinen en langs de stadsmuur. We zien hoog boven de stad het kasteel en bedenken dat we daar wel heen willen, omdat je er een fantastisch uitzicht over de stad hebt.

En ze hebben het hier de toerist makkelijk gemaakt, er is een tunnel door de berg gemaakt tot onder het kasteel en daar is een lift die in het kasteel 166 meter hoger uitkomt. Dat is veel beter kan die stijle berg beklimmen 😃.

We kijken rond op enkele binnen pleinen van het kasteel en genieten natuurlijk van de vergezichten over zee en de stad.Er is veel bewaard gebleven van dit kasteel wat in verschillende lagen om de top is gebouwd in de 9e eeuw.

We nemen dezelfde weg weer terug en staan binnen enkele minuten weer op zee niveau. Maar zo makkelijk komen we er niet vanaf, onze auto staat op een andere helling, dus moeten we nog een flink stuk berg op.

We rijden de stad weer uit en moeten hoognodig boodschappen doen, de voorraad raakt op in de hut. We stoppen bij de Carrefour en daar kan je ook wel een dag doorbrengen. Ze hebben alles en dan gaat het van tuinstoelen, auto banden naar elektronica, kleding, drogist en gelukkig ook levensmiddelen. Maar die moet je wel eerst vinden!

We rijden terug naar de camping in Benidorm en blijven ons enorm verbazen over de gigantische bebouwingen. En er wordt nog volop bij gebouwd. Wie wil hier nu lang verblijven vragen wij ons af, maar waarschijnlijk toch hele volksstammen.

Wij gaan vanavond bedenken waar en wanneer wij dit oord achter ons gaan laten, om nooit meer terug te keren….