Dinsdag 9 mei: terug naar Valencia

9 mei 2023 - Valencia, Spanje

Vandaag gaan we eerst naar “ciutat de les arts I les ciences”, ofwel de stad van kunst en wetenschap. Dit is een cultureel en wetenschappelijk complex met 7 bijzondere gebouwen. Het is gelegen in de drooggelegde rivier turia. De gebouwen huisvesten het water park waar we zondag waren, een planetarium, sciencemuseum, IMAX theater en een evenementenhal.  Alle grote gebouwen hebben een bijzonder ontwerp en hun eigen functie. Eromheen zijn veel waterpartijen aangelegd en vanuit elke hoek die je kijkt zie je een ander beeld van deze prachtige gebouwen. Elk gebouw heeft een speciale vorm, bijv le hemisferic is gebaseerd op de vorm van een oog en het kunstcentrum lijkt op een soort omgekeerde boot. Kijk maar naar de foto’s! We lopen langs en om alle gebouwen. Helaas kunnen we nergens binnen want er is een congres gaande met belangrijke personen denken wij, want er is veel politie en bewaking op de been.  We wandelen verder door het Riu Turia park. Dit park is 9 km lang en aangelegd in de drooggelegde bedding van de rivier de Turia. (Na een grote overstroming in 1957). Het is echt heerlijk in dit park, mensen wandelen, fietsen, luieren er of doen bijv een yoga les. Ook ligt er een gigantisch figuur van “Gulliver”(van de boeken van gullivers reizen). Het “beeld” is zo’n 50 meter lang en is één groot speeltoestel voor kinderen. Zij klimmen via het ene been op de trap omhoog een glijden via de glijbaan via een arm omlaag. Erg grappig idee!

Na een cappuccino wandelen we het park uit ter hoogte van de oude binnenstad, bij de porta de la mar en lopen over Colon, een winkelstraat met de bekendere winkels tot bijna het estadio del Norte om dan af te slaan richting de wijk Ruzafa. Deze wijk net naast het centrum heeft leuke straatjes, terrasjes en nog een mercado. Die zien er toch altijd zo mooi uit! Je zou zo van alles willen kopen. Maar om nou nog een paar uur met “verse vis” door de stad te lopen lijkt ons nou ook niet echt heel goed (voor de vis). We lunchen op een pleintje en lopen dan weer terug naar het station om daar de metro terug te pakken naar de auto die geparkeerd staat bij le hemisferic. Maar het lopen gaat alweer wat beter dus we besluiten toch nog weer even naar place de la Reina te lopen in het centrale deel van de stad. Heerlijk nog even op het terras, mensen kijken. Een geliefde bezigheid. Als we dan eind van de middag (met de metro) weer terug zijn bij de auto hebben we er toch zo’n 13 km opzitten. Met veel terrasjes…..en traag tempo. Dat dan weer wel. De rest vd avond zitten we met de voetjes omhoog

1. Henny:
    10 mei 2023
    Gelukkig gaat het weer wat beter met je enkel.