Woensdag 16 Maart: Rendieren

16 maart 2022 - Sirkka, Finland

Vandaag staat de volgende toer op het program: we gaan naar een rendierfarm en daar leren over de rendieren en een stuk rijden met de rendier slee.

Dus om half tien staan we er weer klaar voor met onze reeds bekende volle bepakking: hemd, Thermo shirt, lange mouwen shirt, dikke trui en jas met natuurlijk das, muts en dubbele handschoenen. Daaronder Thermo legging en skibroek. Nee….. ons bevriezen ze niet hier. Lopen is wat lastiger met al die kleren, maar ook daar wennen we aan. Het busje brengt ons naar een stuk bos een kilometer of 10 boven Levi. Daar staan 2 houten hutjes, een grote tipi tent en in het bos staan her en der wat rendieren, ieder gezellig aan hun eigen boom. Degene die ons ontvangt en begint met de uitleg over de slee en de rendieren lijkt met een dikke kater te zijn opgestaan. Hij praat heel langzaam en zacht en alles draait om veiligheid en heel rustig aan doen. Er staan een stuk of 10 sleeen op het terrein, maar wij zijn de enige vanmorgen, dus het is niet moeilijk om een slee uit te zoeken. We klimmen in de houten bak en zitten lekker warm op een rendier vel. Onze route is wel 3 km ( je betaalt meer voor elke km meer…). De heren gaan ons voor in de eerste slee en op een sukkelgangetje gaan we het bos in. Zooooooo dit gaat traag. Het voorste rendier wil veel sneller, staat steeds wat te bokken, maar safety first, dus weer verder in slakkengang.

Het is kei leuk om een keer mee te maken, maar na een kwartier staan we weer terug bij de tipi, 3 km is al voorbij. Aldaar krijgen we wederom een bekertje warm bessensap met een koekje (zoals bij elke excursie).Onze trage heavy metal fan (zo ziet hij er uit) vertelt nog wat over de rendieren en de farm. En dan lijkt het wel klaar. Inmiddels is het half elf en gezien onze tour van 10-12 zou duren (en meer dan 100 euro pp kostte) stel ik hem de vraag wat we nu gaan doen. Ja dit was het, maar als we willen mogen we nog wel een rondje met de slee hoor. Inmiddels begint hij wat wakkerder te worden en kletst wat meer. Of we dan ook wat sneller kunnen de volgende ronde is onze vraag. Tja, niet voor de safety, maar….

De rendieren worden weer voor de slee gespannen en wij duiken er weer in. Ditmaal laat hij de rendieren meer doen wat ze willen en met een rotvaart gaan we nog een rondje over hetzelfde parkoers. Kijk….. dat is meer fun. We buurten nog even na met onze heavymetalfan en hij geeft aan dat hij vandaag met toeristen wel een snelheidsrecord heeft geboekt. Dat horen wij graag!

Om 11:30 zijn we dan toch weer terug in het dorp. Inmiddels weten we waar de beste koffie te krijgen is, bij point zero! Na een uurtje koffie drinken bedenken we dat we nog lekker een stuk gaan wandelen. Het is weer prachtig blauw en de noordkant van het dorp hebben we nog niet gezien. We kiezen de route naar Dravii, dat is maar 3,5 km enkele reis. Er zijn meerdere paden die deze kant opgaan. Wij kiezen de meer rechtse versie. Blijkt dat nou net de versie te zijn die over de berg heen gaat ipv eromheen. Dus flink klimmen. Helaas zijn de paden ook erg ijzig en soms steil, dus de elastieken met de spikes onder de schoenen doen hun werk goed. Op het eindpunt bij de skipiste lunchen we en wandelen we, de iets vlakkere route weer terug. Ruim 16.000 stappen. Dus een mooi rondje. Verder doen we niet zoveel meer vandaag. Lekker hangen en wat lezen op de kamer en nog wat eten en dan is ook deze bijzondere dag voorbij.

1. Henriette:
    17 maart 2022
    Wat een fantastische verhalen, een heel bijzondere en mooie reis, leuk om te lezen en de plaatjes te zien!
  2. Mieke van Deursen Meulensteen:
    20 maart 2022
    Wauw wat een prachtige foto's en wat een mooi land zeg..genoten van de verhalen..groetjes Mieke