Dinsdag 15 maart Husky slee

15 maart 2022 - Nationaal park Pallas-Yllästunturi, Finland

Dinsdag 15 maart 2022 Husky slee

Vanmorgen wederom vroeg uit bed om weer op tijd op pad te gaan. Voor vandaag hebben we een sleetocht met de husky honden geboekt. Na het ontbijt komt het busje van de husky kennel ons ophalen bij het info gebouw. Er gaan nog 4 andere Nederlanders mee. We rijden 30 km naar het noorden en zitten nog maar 20 km van de grens met Noord Zweden. De kennel heeft 44 husky’s in de middel of nowhere… ze woorde daar al 20 jaar en ze hadden geen buren. Alleen bos en meren en een zeer uitgestrekt landschap bij het nationale park Pallas yllastunturin.

We stappen uit en krijgen meteen veel uitleg over de honden en het leven rondom de kennel. We krijgen wederom extra warm kleding aangeboden, zodat je zeker geen kou krijgt. Daarna volgt de uitleg over het hanteren van de slee zodat jij de baas blijft over de 5 husky’s. Want die zijn enorm enthousiast en weten van geen stoppen van het rennen. Daarom heb jij 2 soorten remmen om toch veilig door de bocht te komen en niet op zijn kant in de sneeuw. Een rubberen plaat met spikes waar je op kan staan dan vertraagd de slee en een beugel met grote pinnen waar je op kan staan, dan stop de slee vrijwel direct. Doe je dit geen van beide dan accelereren de honden met een noodgang….

De honden lopen zo’n 20 km per uur en op een recht stuk is dat te doen maar gaat het pad naar beneden dan haalt de slee de honden in en dat is voor niemand goed…. Ook met die snelheid door de bocht is geen aanrader.

Marielle gaat eerst de slee besturen en ik neem plaats in de slee op een warm rendiervacht en onder een dikke deken. Lekker comfortabel om vanuit deze positie de honden te zien rennen en het landschap te bekijken. Je zit dichtbij de grond dus het lijkt al snel heel hard te gaan. Maar Marielle gebruikt de rem op tijd en we gaan in rap tempo door de smalle voor geprepareerde paden, door bossen en langs bevroren meren. Het is zonnig en enkele graden onder nul. Het landschap is prachtig en ook deze activiteit is super gaaf. Halverwege de rit maken we een fotostop en ruilen we van bestuurder. Je moet wel meteen de rem van de ander overnemen, anders is de slee er vandoor met alleen de honden.

Ook ik begin de tocht met de rem erop, maar al gauw vertrouw ik de honden en laat ik de rem losser en losser. Het is geweldig om te zien hoe blij die honden de slee trekken en hoe snel de slee over de paden glijdt. Natuurlijk maakt de co-piloot de nodige video’s en foto’s.

Helaas zit de tocht er al weer op en hebben we heerlijk genoten van deze nieuwe activiteit. We krijgen nog een warm bessen drankje en gebakje bij het haardvuur in een gezellig houten hutje. Daarna worden we weer in het dorp afgezet. Weer een grandioze ervaring rijker.

We gaan op het terras zitten bij de skipiste midden in het centrum van het dorp. Daar is het gezellig druk en de koffie is heerlijk. We genieten van de zon en het uitzicht. Mooie glooiende witte pistes en blauwe lucht.

In de middag wandelen we noordelijk langs de grens van het dorp en picknicken is de sneeuw. We bekijken de winkel van santa en lopen door het centrum terug. We halen nog wat boodschappen in de supermarkt tegenover het hotel en gaan dan de bank van ons appartement gebruiken. Even lekker niets, de foto’s van vanmorgen bekijken en ons dagboek bij werken.

Daarna de sauna in ons appartement uitgeprobeerd. En heerlijk gezweet en relaxed de rest van de middag doorgebracht.

In de avond de volle bepakking weer aangetrokken want het is weer kouder, nu al -5. We leren steeds andere Finse dingen te eten, vandaag rendier stoofvlees. Ook lekker.

De rest van de avond doen we lekker niets!