Donderdag 18 mei Barcelona

18 mei 2023 - Barcelona, Spanje

Vandaag is het de verjaardag van Marielle. Dus er hangt een slinger in de caravan en gaan we er een leuke dag van maken in Barcelona. Gelukkig kwamen we er op tijd achter dat je alles van te voren moet boeken. Zowel de treinticket, als de entreekaarten voor het huis van Gaudi en zelfs voor het Park Guell. Als je dat niet doet, vis je achter het net, want op de dag zelf is alles uitverkocht.

Om die reden gaan we vandaag ook niet naar de Gaudi kerk de Sagrada Familia, want dat kon alleen nog in de avond. Dus daar gaan we dinsdag ochtend naar toe.

We gaan voor het eerst met de hoge snelheid trein mee. Er is 15 jaar geleden een speciaal traject aangelegd met eigen stations in the middle of nowhere! Ver buiten de stad Tarragona, 25 minuten rijden vanaf de camping is het station Camp Tarragona. Een heel modern gebouw en het ligt echt tussen de landerijen, echt een raar gezicht.

De trein ziet er uit als de TGV en de stoelen zitten comfortabel. En dan begint hij te rijden en je hebt het idee dat je zo’n 100 km/u aflegt. Maar in werkelijkheid haalt hij de 285 km/u. Je haalt ruimschoots de auto’s op de snelweg in. Het is net of die stapvoets rijden…. Dus de ruim 100 km naar Barcelona is in 34 min overbrugt. Dit is dan ook de enige stop. Het is een hele leuke ervaring.

Op het grote station Sants stappen we uit en moeten even zoeken waar de metrostation verstopt zit. We kopen een dagkaart. Nadat we een hele lange gang onder de grond hebben gelopen, komen we bij de juiste metrolijn die ons naar Casa Batllo brengt. Dat is het huis wat Gaudi heeft ontworpen voor een hele rijke zakenman.

De gevel is prachtig. Niets aan dit huis is recht, alles is geïnspireerd op de natuur. De ramen zijn met golven gemaakt en de balkonnetjes lijken net maskers, bovenop staat een ronde toren met een kruis. En de gevel is helemaal betegeld met allerlei gekleurde tegeltjes. We maken wat foto’s en lopen even door de straat want we zijn te vroeg en mogelijk echt pas op de afgesproken tijd binnen. Dat is wel vervelend, dat alles wat je doet op een bepaalde tijd moet, daar moet je de hele dag rekening mee houden.

Om 12.00 uur mogen wij naar binnen en krijgen een tablet en koptelefoon met Nederlandse uitleg over al de 5 etages en dakterras. De tablet laat ook meteen beeld zien hoe de ruimtes er vroeger met meubels en de bewoners er uitzagen in 360 graden, als jij de tablet bewoog, bewoog het beeld met je mee maar dan de vroegere versie van het geheel. Dus veel techniek is er gebruik in het huis.

Je start in de kelder, waar een soort sprookjes tafereel zich afspeelt met lichtshow en waar jij zelf op een draaien schijf staat.

Dan kom je op de begaande grond waar je meteen al zicht krijgt op de binnenplaats, die 5 etages hoog geheel in het blauw betegelt is.

De trappen zijn ook allemaal golvend van vorm. Op de eerste verdieping zie je duidelijk de golvende ramen met deels glas in lood, en golvende muren en deuren. En een open haard in de vorm van een paddenstoel. En zo komen alle verdiepingen voorbij waar geen een muur recht is. Er is ook een buitenterras op de 3 e verdieping en op het dak is er ook een groot terras, met hier en daar nog mooie betegelde uitsteeksels die als schoorsteen diende. Het is een geweldig mooi huis. We drinken wat op het dakterras en genieten van het uitzicht over de stad. Gelukkig hoeven we niet de vele trappen naar beneden. Want ik loop nog steeds ter ondersteuning met brace en wandelstok, dus mogen we mee met de lift. Dat scheelt enorm, want trap af vindt de enkel nog minder geslaagd.

Voor we naar buiten gaan komen we nog in een ruimte met een 3D belevenis met vele kleuren en vormen die overal in de kubus op schermen wordt geprojecteerd. Boven, onder en zij en voor en achter. De mind van Gaudi, heet deze voorstelling.

We zoeken de metro weer op en stappen op Place Catalunya uit, midden in het centrum van de stad, waar ook de bekende winkelstraat Rambla begint. We hebben helaas niet veel tijd, dus lunchen we met een broodje uit hand op een bankje en kijken ondertussen naar het winkelend publiek.

We reizen met de metro naar het noorden omdat we weer op tijd bij het park moeten zijn. We stappen zo dicht mogelijk bij het park uit, maar helaas is dit niet echt maar een stukje lopen…..

Het was 1,2 km maar dan stijl omhoog met heeeeeel veel trappen.

We komen het park binnen bij een zij ingang en lopen nog verder omhoog tot we bij het uitzichtpunt de 3 kruizen waren, vanuit daar kan je de hele stad overzien. Daarna lopen we de heuvel weer af en lopen we door een naaldboom bos en komen we bij het huis van Gaudi, waar hij jaren met zijn gezin heeft gewoond. We lopen door naar de viaducten met palmen en kijken van bovenaf op het plein met de mozaïeken banken. Pas dan zien we echt hoe druk het in het park is. De banken zitten bijna geheel vol met toeristen. De eerdere keren dat we hier waren, jaren geleden waren die zo goed als leeg.

We lopen naar het plein en ontdekken dat er een verplichte looproute is, zo druk kan het hier zijn. Inmiddels is het al wat later en wordt het minder druk en krijgen we toch de kans om foto’s te maken van een groot stuk bank zonder toeristen.

We lopen door de zuilen galerij en bekijken het mozaïeken plafond. Wat blijft dit toch een mooi park. Bij de hoofdingang staan nog twee gebouwtjes in golvende vormen die ook heel apart zijn.

Nu de weg weer afdalen naar een lager gelegen metrostation.

Terug op Place Catalunya zijn we toe aan een terras. De voeten beginnen wel wat moe te worden. We drinken wat en eten wat en pakken dan de metro en de snelle trein weer terug naar Tarragona.

Na ruim 20000 stappen gelopen en 48 etages!!! geklommen te hebben komen we moe maar zeer voldaan terug op de camping.

1. Henriette:
    20 mei 2023
    Van harte proficiat Marielle! Wat hebben jullie toch een actieve vakantie! Fijn dat Marian weer kan lopen ! 👍🍀
  2. Marian en marielle:
    20 mei 2023
    Actief, maar ook een heleboel luie dagen gelukkig!