Maandag 1 Mei: mooie route door de sierra’s in het binnenland van de Costa Blanca

1 mei 2023 - Benidorm, Spanje

Vandaag laten we de drukte van Benidorm achter ons en rijden we het achterland in. We rijden een route door het bergachtige gebied achter de kust van de Costa Blanca. Vanmorgen is het mooi zonnig tijdens het ontbijt. Maar als we richting het binnenland kijken zien we daar toch aardig wat donkere wolken samenpakken boven de bergen. Maar we laten ons niet door tegenhouden.. door een wolkje meer of minder (en dat blijkt een goed idee, want na een uurtje zijn de meeste grote wolken weg en is het heerlijk weer, een graad of 23) Via de grotere kustweg rijden we naar Altea om van daar uit het binnenland in te rijden. We rijden eerst langs vele sinaasappel en citroenboomgaarden en nog een andere vrucht die we niet zo snel herkennen onderweg, maar zou abrikoos kunnen zijn. Deze worden nu geoogst in ieder geval. Onze eerste stop is in het dorpje Callosa d’en Sarria. Een boerendorpje met een mooie poort en oude stadsmuren. We maken er een stop voor koffie (natuurlijk!) en zoeken naar de kerk met het blauwe koepeltje. Uiteindelijk vinden we het, maar het staat zo ingebouwd tussen andere gebouwen dat je het dakje bijna niet kunt zien. Dan weer door, de boomgaarden maken plaats voor kale bergen en rotsen. We rijden langs de Serra de Bernia (1129m) en Serra de Aixorta. Belangrijkste dorp wat hier  ligt is Guadalest. Het dorpje ligt in een vallei met meerdere hoge rotspunten waar vroeger op elke punt een toren stond. Helaas zijn die meest verloren gegaan. Maar het dorp zelf heeft kleine oude straatjes en via deze nauwe straatjes loop je omhoog naar de resten van een oud kasteel. Erachter ligt een turkooise stuwmeer. We dachten de drukte van Benidorm achtergelaten te hebben, maar op deze 1 mei, dag van de arbeid, dus iedereen is vrij, heeft iedereen kennelijk besloten om naar het pittoreske Guadalest te gaan. Met heel veel moeite vinden we een parkeerplaats en wandelen we in file door de straatjes. Gelukkig lopen de meeste niet helemaal omhoog naar het hoogste uitkijkpunt. Vandaar hebben we een fantastisch uitzicht op het dorp, het stuwmeer en de wijde omgeving. Dit maakt de drukte weer helemaal goed. Langs de toeristische winkeltjes lopen we weer terug naar het begin van het dorpje. We eten iets kleins en zoeken de auto weer op. De meesten gaan nu weer terug naar zee, maar wij maken de hele ronde door de bergen, zo’n 75 km. Dus al snel hebben we de hele weg voor onszelf. We rijden langs kleine dorpjes zoals Confrides en Penaguila. We  gaan over 2 passen in de bergen (beiden rond de 1000 m) en zien geweldige natuur en rotspartijen. Dit is prachtig. We maken nog enkele korte stops onderweg om alles om ons heen te bewonderen en wat vooral opvalt is de stilte om ons heen. Door pijnboombossen, olijfboomgaarden en rijstvelden (ja die hebben ze hier ook, waar maken ze anders die paella van) rijden we via Finestrat weer terug naar Benidorm. We pakken nog even een terrasje op het zuidelijke strand van Benidorm, playa Poniente. Dit stukje boulevard lijkt een stuk rustiger, met maar een paar restaurantjes en zonder lallende Engelsen in de bar. Na een cappuccino voor marian en de dagelijkse sangria voor Marielle rijden we weer terug naar de camping. Daar betalen we de rekening zodat we morgen richting Valencia kunnen.