Zondag 28 mei: dorpjes en baaitjes aan de Costa brava

28 mei 2023 - Palafrugell, Spanje

Vandaag gaan we een rondje maken in de omgeving onder sant Pere Pescadore. We beginnen in Palafruegel. Daar is het op zondag markt. Voor zowel de Spanjaarden als voor de toeristen. Dus we staan een beetje op tijd op want de meeste marktjes zijn alleen maar in de ochtend. We parkeren de auto op een klein stukje lopen van de markt en lopen eerst naar het grotere plein. Daar zijn vele terrasjes en wat winkeltjes. Maar eerst even over de markt, want daar kwamen we voor. De markt bestaat eigenlijk uit twee delen. Groente, fruit, vlees en vis en daarna het toeristen gedeelte met heel veel kramen met shirtjes, schoenen, uitzoeken: alles voor 4 euro, tassen etc. We hebben het zo gezien en gaan nog even een cappuccino doen op het terras. Volgend dorpje is Begur, maar we besluiten om te rijden via een leuk baaitje: Tamariu. Dat ziet er echt super leuk uit. Een prachtig baaitje tussen de rotsen met een leuke boulevard.  We besluiten om de zwem tas uit de auto te halen en gebruik te maken van het strand met dit mooie weer.  Dus genieten we van de zon, zee en strand! We hadden bij de bakker al een paar lekkere croissantjes gekocht, dus met wat drinken is ook de lunch op het strand compleet. Inmiddels is het al een uur of 3 dus kunnen we niet meer alle plannen uitvoeren. Het dorpje Begur, wat heel mooi schijnt te zijn, slaan we over. We rijden er doorheen en dan verder naar het tweede mooie baaitje op ons lijstje: Cale Sa Tuna. Ook dit is er één om in te lijsten. Aan beide kanten hoge rotsen, met huisjes er tegenaan geplakt met in het midden een strand en helblauwe zee. Dus wandelen we een stukje door de (3) straatjes en drinken wat op een terrasje aan de zee.  Ook hier volop volk en  ook mensen op het keien strand en zelfs in het water, wat nog aardig koud is in mei. Laatste stop is het dorpje Pals, dat ligt landinwaarts en heeft een middeleeuws centrum met smalle straatjes. Het is een leuk klein centrum om een uurtje door te lopen en te snuffelen in de (toeristische) winkeltjes. Gezien het al na 7 uur is gaan we op een terras zitten en eten er on Spaans eten: cannelloni en nachos. Beiden redelijk, maar het is zeker een keer iets anders. En het uitzicht over het landschap en de heuvels daar achter is prachtig. Het lijkt wel een beetje Toscane, maar dan in Spanje.