Zaterdag 20 mei: de bergen in

20 mei 2023 - Gratallops, Spanje

Vandaag willen we op tijd opstaan om een rondrit door het achterland van Tarragona te maken. Maar we zijn niet meer zo goed in vroeg wakker worden na al die weken dus is t uiteindelijk bijna half twaalf voor we de camping afrijden. In ons Spanje boek staat een mooi route langs wijngaarden, middeleeuwse dorpjes en een oud klooster. Die gaan we volgen. We rijden eerst een stuk zuidwestelijk en na Reus rijden we het gebied in van de wijngaarden van Priorat en van de tempeliers (zo heet de route….) wij rijden langs vele wijngaarden en olijfbomen en stijgen langzaam naar  de Serra de la mussara. De eerste stop is het dorpje Falset. Dat heeft een leuk middeleeuws centrum, met kleine straatjes, een kerk en een plein met bogen. Ook is er een grotere straat met een boel restaurantjes en wat winkeltjes. We rijden verder naar de volgende plaats: Grattalops. Daar lunchen we bij de plaatselijke cafetaria (maar dan met patatas bravas en croquettas , dus gewoon frietjes met mini kroketjes). We hebben op t terras een prachtig uitzicht over de wijngaarden en de hoge bergwanden op de achtergrond. Hier kun je overal wijn proeven en kopen natuurlijk, maar wij houden het toch maar bij een Coca Cola Zero. Tot nu toe reden we over een brede tweebaans weg. Een heleboel bochten, stijgen en dalen, haarspeldbochten, maar heel goed te rijden. Nu draaien we af richting Torroja del Priorat, een oud dorpje hoog boven op een eenzame heuvel, er wonen slechts 140 mensen. Dat is ook wel te zien aan de weg er naar toe. Die is nogal smal. Prima te rijden hoor, maar ik was wel blij dat we op de 12 km maar 1 tegenligger kregen want passeren was nogal krap en aan vangrail doen ze al helemaal niet op zo’n bergweg naar een klein gehuchtje. Maar de uitzichten zijn echt fantastisch. Druiven stokken zover je kunt kijken met op de achtergrond de imposante bergwanden van de Serra de Montsant. Ook het volgend weggetje naar Escaladei waar het oude klooster La Cartoixa is ligt is smal, maar prachtig. Het dorpje is idyllisch gelegen en maar heel klein. twee restaurants, een bodega en nog enkele huisjes. 1 km verderop is het klooster. Het is al eeuwen oud en ze zijn druk bezig om het te restaureren. We lopen door de oude gebouwen en lezen over de monniken die hier in totale stilte leefden. Pfffff nix voor ons. Moet wel een beetje gezellig blijven.

De laatste stop is bij La Morera de monsant, een oud dorpje heel dicht tegen de bergwanden aangeplakt. Het dorp was grotendeels verlaten, maar ook hier zijn ze druk aan het restaureren en wonen er inmiddels al weer heel wat mensen. Het is een startpunt voor vele wandelingen door de bergen en landerijen. Ook hier kleine straatjes, oude huisjes en een prachtig uitzicht. Zie foto’s!

Inmiddels is het bijna half 6 en rijden we terug richting de camping. Wij hebben de hele dag zon gehad, maar terug naar de kust krijgen we nog een klein buitje. Waarschijnlijk zouden de Spanjaarden liever nog heel wat meer regen krijgen want het land oogt nu,in het voorjaar nog, al droog. We hebben geen zin meer om te koken dus maken we een “plankje”. Brood, stukje worst en kaas en vooral de gesmolten camembert met honing is simpel, maar heerlijk. Brood erin dopen en klaar!

Morgen gaan we naar de volgende camping een stukje boven Barcelona, dus we halen alvast het luifeltje eraf zodat we dat zeker droog kunnen inpakken. Dat ziet er wel kaal uit.