Vrijdag 12 mei Tarragona

12 mei 2023 - Tarragona, Spanje

Vandaag op tijd uit bed, want we gaan weer op pad. We gaan de stad Tarragona bekijken. En daar zijn we zo, want het is maar ruim een kwartier van de camping vandaan.

De stad heeft een Romeins verleden en daar is nog wel het een en ander van te bezichtigen. Het was 2000 jaar geleden de hoofdstad van Hispania (het Romeinse rijk in Spanje) en heette Taracco. We starten in de oude stad binnen de stadsmuren wat ook meteen op de top van de heuvel ligt. Op het Place de le font staat het gemeentehuis. Een van de vele restaurants heet Cappuccino, dus dat is een goed idee en we gaan lekker in de zon zitten. Het is vandaag een stuk kouder, dus hebben we tijdelijk de korte broek in de kast gelaten.

We lopen naar de 1e Romeinse opgraving, een deel van renbaan is blootgelegd. Deze is gebouwd in de 1e eeuw en was enorm groot. Er konden 30000 mensen zitten, die keken naar de wedstrijden met strijdwagens. Nu ligt een groot deel van de renbaan nog onder de veel later gebouwde huizen.

We lopen langs een toren en zien wat ondergrondse gangen. Daarna is de bebouwing weer van de laatste eeuwen.

Nauwe straatjes met veel gekleurde huizen met balkonnetjes met winkeltjes. En hier een daar een stukje van een Romeins gebouw. De kathedraal, kapel en Seminarie beslaan een heel groot deel van de oude stad. Deze zijn gebouwd op de fundering van de vroegere moskee. En dat is deels nog zichtbaar. De oude stad is ommuurd en deze is nog 3 kwart in tact.

We zien een leuk winkeltje met allerlei servies en andere leuke dingen voor in huis. Ja, je kan niet de hele dag cultuur snuiven met 2 vrouwen. Zo nu dan moet er ook gewinkeld worden. We kopen een kunstwerk van hout met metalen figuren voor in huis.

Nadat we die in de auto hebben achtergelaten, gaan we de grootste opgraving bekijken aan de rand op de rots aan zee. Daar is een amfitheater waar nog veel van bewaard is. Vanuit daar kijk je uit over de baai en het strand. Een mooie plek voor zo ‘n groot gebouw.

We lopen de rots weer op naar het nieuwe centrum. Daar is het balkon van de Middellandse zee, je kijkt ver weg over de baai en zee en ziet zelfs het kasteel bij de camping liggen. In de ruime winkelstraat Rambla Nova zijn de meest bekende winkels weer vertegenwoordigd en enkele restaurantjes. We lunchen op een terrasje en lopen de straat verder uit. Gelukkig gaat het lopen weer beter en is berg op en af ook weer te doen. Dat hoefde niet in Valencia, want dat is vlak.

We lopen terug naar de auto en rijden nog even door de stad en door de wijk bij de haven. Daar liggen enorme jachten van hele rijke mensen. Daar past onze caravan wel 100 keer in of meer…

In het noorden net buiten Tarragona ligt een aquaduct en daar gaan we naar op zoek. We vinden een bord en parkeren de auto. We lopen een beboste heuvel af maar zien alleen maar bomen, gelukkig staat er een bordje dat er verder op wel wat te zien is, dus klauteren we verder het steile pad af en komen op een open stuk in het bos en zien een enorme muur met bogen! Wauw die is groot en na 2000 jaar nog helemaal heel. Er staan 2 rijen bogen op elkaar en zijn echt immens hoog. Hoe hebben ze dat toen toch zo kunnen maken?

Het is inmiddels einde van de middag en rijden terug naar de camping en stoppen nog even bij de plaatselijke supermarkt om de koelkast weer te vullen.

Er is al dagen voorspeld dat het vrijdag zou gaan regenen in deze regio maar de zon is gelukkig blijven schijnen. Na 19 uur kwamen de buien alsnog met hier en daar wat gerommel van onweer, maar heel veel was het niet.

Wel een keer in de hut gegeten, want het koelde wel meteen flink af. Hopelijk komt morgen de zon weer tevoorschijn!