Woensdag 1 juni Van Quebec naar Tadoussac, de weg langs de noord oever van de st. Lawrence rivier

1 juni 2022 - Tadoussac, Canada

Vanmorgen schijnt de zon al vroeg. Herder blauwe lucht. Dat is een goed begin van de dag. Onze rit voor vandaag is niet zo lang in km’s (220km) maar wel in tijd, want hier hebben ze geen snelwegen. En daarnaast hebben we nog wel wat stopplekjes bedacht. Ten eerste naar het winkel centrum, deze keer geen kleding gekocht bij Tommy Hilfiger.

Bij de Walmart de boel wel leeg gekocht want onze koelkast was leeg. Voor enkele dagen eten en drinken gekocht en dan ben je al snel meer dan 200 dollar kwijt. Nee, het is geen goedkoop land. Vooral gezonde zaken, zoals yoghurt, kaas, verse groenten en kip zijn erg duur.

Net buiten de stad Quebec stoppen wij bij de waterval Montmorency. Deze is 83 meter hoog en er valt enorm veel water tegelijk naar beneden. We bekijken eerst deze waterval vanaf beneden en staan er een flink eind vandaan, maar als je bedenkt dat er boven de waterval een hangbrug hangt waar mensen overheen lopen, dan is de waterval toch wel enorm.

We rijden daarna de berg op en bekijken de waterval vanaf de hangbrug en hebben dan ook meteen een fantastisch uitzicht over de grote autobrug over de rivier en het eiland Orleans, voor de kust van Quebec. Na de lunch rijden we oostelijk over de oever van de grote rivier Lawrence, waar we al dagen bij in de buurt zijn. Deze loopt van zee tot aan de grote meren in het midden van Canada en is op 3 km na 1200 km lang.

Onderweg rijden we op een provinciale weg en mogen we in dorpjes maar 50 km per uur. Dus we zien veel mooie uitzichten met blauwe water van de rivier of meertjes in een bergachtig groen landschap en kleine dorpjes van ongeveer 40 houten huizen en een kerkje en als je geluk hebt ook een winkeltje of tankstation. Echt heel kneuterig, maar ook heel mooi.

En zo rijden we 5 uur lang. Onderweg zien we een zeldzame bakker en stoppen voor de koffie in de baai van st. Paul.

Verder glijdt het landschap voorbij en zo nu en dan een vuurtoren of een boot als afwisseling.

Voordat we op onze bestemming aankomen moeten we met de veerpond over. Het duurt 20 minuten en steken de Fjord du Saguenay over.

Morgen gaan we in deze Fjord een boottocht maken en hopen dan dolfijnen en meerdere soorten walvissen te spotten. Daar staat dit water om bekend.

Nu is het al 18 uur geweest en rijden we door naar de camping boven op de klif. Onze kampeerplekje heeft een grandioos uitzicht over het dorpje, de haven, de Lawrence rivier en de Fjord. Wouw…. Om stil van te worden.

We koken in de camper en eten buiten, genietend van het uitzicht.

Daarna wordt het fris buiten (10 graden) en komen de muggen weer tevoorschijn. En we hebben al bulten genoeg, dus nemen we plaats in de camper en schrijven dagelijks om de beurt met veel plezier onze belevenissen op de site. En genieten dan ook meteen weer van de mooie ervaringen van die dag en de bijbehorende plaatjes.

PS: Vandaag hadden we eindelijk goede wifi en konden we ook video’s op de site zetten.

1. Nikki:
    6 juni 2022
    Hele gave foto's!
  2. Marian en marielle:
    10 juni 2022
    We hebben al heel veel gezien, en veeeeel kilometers gemaakt.