Donderdag 2 juni: whale watching Tadoussac

2 juni 2022 - Saint-simeon, Canada

Vandaag gaan we de st Lawrence river en de Saguenay fjord op om op zoek te gaan naar walvissen en beluga’s. Dit gebied is één van de beste plekken ter wereld om walvissen te zien, die hier van mei tot oktober komen om te genieten van het vele eten wat er voor hen in de baai zit. Dus we staan om half 10 te popelen bij de boot waar we komende 3 uur mee over de river en fjord zullen varen om te zoeken naar walvissen. Het is vandaag fantastisch weer, het is helemaal blauw en weinig wind. Verder is t een graad of 16, voor hier nu een normale temperatuur. We zoeken een mooi plekje achter op de boot en varen het haventje van Tadoussac uit. Het team van de boot gaat op zoek naar de whales. Maar helaas met weinig geluk. We rennen enkele keren van de linkerkant naar de rechter kant van de boot en dan weer van voor naar achter omdat er op 11 of op 6 uur een whale 🐳 gezien is. Uiteindelijk zien we 2x een Beluga (witte kleine walvis) en 1 keer de vin van een minke whale (leek een soort grote dolfijn, tenminste het stukje wat wij zagen). Helaas dit alles ook op, flinke afstand. Da’s wat jammer. Die foto’s……..tja een klein wit vlekje in het blauw…… soort zoekplaatje zullen we maar zeggen. Maar het genieten is er niet minder om want het is heerlijk in het zonnetje, uit de wind achter op ons bankje op de boot. We kijken naar het water, de kustlijn en nog een stukje van de Sagenauy fjord.

Terug in Tadoussac leggen wij aan bij één van de kleine schattige kleurige houten huisjes waarvan sommige restaurantjes of winkeltjes zijn en lunchen met uitzicht op t water. Daarna wandelen we nog even door t kleine dorpje. Zeer idyllisch dorpje, echt de moeite waard.

Morgen willen we de rivier oversteken met de Ferry, die doet daar ruim een uur over. Maar vandaag willen we eigenlijk vooral genieten van het mooie weer. Om morgen heel vroeg opstaan te voorkomen willen we wel alvast een camping zoeken dicht bij de Ferry. We wilden de Ferry nemen naar Rimourski, zo noordelijk mogelijk (100 km boven Tadoussac), maar daar blijken geen campers op te mogen, die daaronder is kapot, dus laatste optie is om zo’n 40 km terug te rijden en die bij Saint Simeon te nemen morgen. De camping municipale daar ligt letterlijk tegen de Ferry en aan het strand, dus dat komt helemaal goed. Wij krijgen een plekje direct aan t strand en genieten de rest van de middag van het uitzicht en lezen een boekje met de voeten omhoog. Da’s ook vakantie.