Zaterdag 22 april Langs de kust van Baskenland

22 april 2023 - Orio, Spanje

Na een nacht van regen, was het gelukkig in de ochtend weer droog. Vandaag gaan we kust bekijken en de dorpjes aan zee. We rijden een kleine weg en komen al snel bij de kust en het vissersplaatje Getaria. Daar ligt een grote rots in zee, waar het dorpje tegen aan is gebouwd.

We lopen door de smalle straatjes met flink wat hoogte verschillen. Knap dat ze vroeger zo een dorp konden bouwen. Het is er al gezellig druk. Nadat we het hele dorpje hebben doorkruist en het strandje aan de andere kant van de rots hebben bekeken, zoeken we een plaatsje op het bijna  volle terras.

Er klinkt muziek door de straatjes en al snel zien we 2 heren op leeftijd met fluiten en trommels. Ze stoppen voor het terras en de mensen er om heen gaan spontaan dansen. Wat een sfeervol en grappig uitzicht geeft. (Zie bij video op deze site)

Nog een fenomeen wat we hier al vaker zagen, is het terras vol, dan haal je binnen een wijntje en wat hapjes en ga je gewoon buiten ergens op een muurtje zitten. En breng je daarna de lege spullen weer terug.

Echt hele hordes komen voorbij en de wijn gaat met flessen de deur uit. En dat al rond 12 uur!!!

Na onze cappuccino gaan we weer verder langs de kust. En zien een mooi landschap met bergen, slingerweg, haarspeld bochten en zo nu en dan een doorkijkje van de kuststrook.

Bij Zumaia stoppen we weer. Dit is een groter plaatsje en we zien dat er wat te doen is. Het hele dorp is namelijk op de been en ze hebben allemaal hetzelfde pakje aan. Een kobalt blauwe soort van kiel en een blauw/wit geblokte sjaal. Jong en oud.

Een heel grappig gezicht. We lopen over de plaatselijke kermis, langs de feesttent waar aan lange tafels gegeten wordt en stoppen bij een gezellig tapasbarretje, waar het ook blauw ziet van de mensen. Inmiddels is de zon gaan schijnen en kan de trui uit.

Op het terras eten we wat en bevinden ons tussen de feestende meute. Erg gezellig.

Daarna wandelen we naar het strand, waar het stukke rustiger is. Daar zien we de gesteente lagen in de rotswanden en op de zee bodem waar ze in de boekjes steeds over spraken. Geopark noemen ze het gebied en de lagen noemen ze Flysch.

We rijden nog verder naar Deba en Lekeitio zo’n 60 km vanaf de camping.

In Lekeitio ligt een eiland voor de kust. Het is nu vloed, maar bij eb kan je daar vanaf het strand naar toe lopen.

Na ons laatste terrasje van vandaag rijden we deels langs de mooie kustweg en deels over de snelweg terug naar Orio.