Maandag 10 april: Great Barrier Reef

10 april 2017 - Hastings Reef, Australië

Vandaag gaan we met de boot Tusa6 naar het great barrier Reef. We hebben een snorkeltrip geboekt. Er zitten zo'n 60 snorkelaars en duikers aan boord. Om 8:00 varen we aan. Het is ongeveer 1,5 uur varen naar het 1e rif: Hastings Reef. We trekken ons charmant stingersuit aan en springen in de oceaan. Wat is het prachtig hier.

De kleuren zijn zo enorm fel, soms lijkt het wel fluoriserend. Er zitten vele visjes. We zien angelsfish, butterfly vissen, papegaaivissen en nog veel meer. We maken enorm veel foto's en filmpjes. Maar dat is wel lastig want die vissen blijven niet stil zitten....... Al snel zien we een grote loggerhead schildpad onder ons. Hij is druk bezig met eten zoeken en schraapt met zijn mond aan het koraal. We kijken een tijdje toe, wat een geweldig gezicht zo'n grote schildpad, hij is wel een meter doorsnee. Af en toe zwemt ie even omhoog om adem te halen. Na een tijdje kijken gaan we weer verder. Het lijkt wel of je in een botanische tuin onder water zwemt. Of in een aquarium bij de chinees (van vroeger). Allerlei kleuren, zowel vissen als koraal, zien we aan ons voorbij gaan. We liggen wel 1,5 uur in het water. Net voor Marian uit het water gaat is ze nog een visje aan het volgen om een foto te nemen. Dan in de ooghoek komt er een schaduw voorbij: vlak onder haar zwemt een reeftiphaai. Wauw. Gelukkig zwemt ie mooi door....... volgens de bemanning zijn deze ongevaarlijk en maken geen contact met mensen, maar toch........
Aan boord krijgen we een lunch, koude vleeswaren, salades, Turks brood. Een prima maal, want van al dat zwemmen krijg je enorm honger.
Om een uur of één zijn we bij het Michaelmas Rif. Hier hebben we opnieuw ongeveer 1,5 uur de tijd om te snorkelen. We maken wederom de tijd helemaal vol en zijn de laatsten die uit het water komen. Het is ook zo mooi. Dit stuk rif is weer heel anders. Hier staan meer grote bollen rif en waaierend zacht koraal waar je tussendoor kunt zwemmen. Maar ook hier volop kleur en vissen om te zien. Ondanks dat de wind rustiger is dan enkele dagen geleden zijn er nog flinke golven en hap je regelmatig zout water, je krijgt er dorst van van  al dat zout.........
Tegen half vijf zijn we terug in de haven en duiken nog even in het zwembad, dat spoelt ook lekker het zout van de zee af. Thuis gekomen sluiten we de dag af met nog even bubbelen in ons privé bubbelbad in het apartement. Hoe luxe wil je het hebben. Een topdag vandaag!