Vrijdag 3 juni: Saint Simeon naar Campbellton, van kust naar de bergen.

3 juni 2022 - Campbellton, Canada

Vanmorgen weer de wekker moeten zetten om op tijd de veerboot te halen. Gelukkig hoefde we niet ver. Nog 200 meter van de camping konden wij al aansluiten in de rij. Helaas kan je niet reserveren, dus moet je gewoon 1 uur wachten in de rij op de boot. Dus ruimen we de camper op, halen het bed af en bouwen het om tot zitplek en ontbijten op ons gemak. Het grote voordeel als je je huis bij je hebt in de rij. Vandaag heeft de helder blauwe lucht plaats gemaakt voor dikke wolken en is het koud (9 graden).

Op de boot blijven we dan ook binnen zitten en kijken uit het raam maar zien geen walvis of zeehond. De laatste zagen we gisteren wel zwemmen tijdens onze vorige oversteek.

We steken de grote Lawrence rivier over en dat duurt op deze plek al bijna een uur en daar is de rivier 35 km breed.

Aan de zuid oever maken we een koffie stop in het dorpje Riviere du loup. Weer zo’n dorpje uit een western film, zoals zovele hier. Mooie houten huisjes met veranda’s in allerlei verschillende kleuren. We nemen de snelweg, want we moeten vandaag 350 km overbruggen. Het is ook zo’n groot land, de afstanden hier zijn immens groot. Helaas was dat maar voor 40 km. De rest is een doorgaande weg met 90 kmpu buiten de dorpen en 50 kmpu in de dorpen. Dus we zien weer vele mooie dorpjes, maar overal is het vooral erg rustig. Weinig verkeer en sommige winkeltjes en restaurantjes nog niet open voor het seizoen op  3 juni!!!

Wel wordt het landschap meer bergachtig en natuur. We stoppen bij national park Cap-a-l’Orignal. Waar mooie baaien zijn en misschien wel zeehonden. Mooi is het er zeker, het is eb en de baaien liggen bezaaid met enorme keien. En de zeehonden zijn op zee. Wel een mooi plekje voor de lunch. Helaas blijft het niet helemaal droog vandaag en eten we in de camper met uitzicht.

Daarna verlaten we de kuststreek en rijden het binnenland in. Daar zien we heuvels en bergen met hier en daar een meer of een rivier.

Erg mooi berggebied, de Appalachen. We genieten van ons uitzicht en zingen mee met de inmiddels gedownloade muziek. Zo gaat de dag ook voorbij.

In deze streek hebben ze soms nog oude houten overdekte brug. Met de camper kunnen we er niet onderdoor, maar het ziet er wel mooi uit voor de foto.

Verder vandaag een echte wilde eland gezien, zomaar langs de weg stond hij naar het verkeer te kijken. Gelukkig stak hij niet over, want ze zijn een paard groot en we reden best hard op dat moment. Nu weten we het zeker, de vele borden dat er elanden wonen, staan er ook niet voor niets. Helaas ging het zo snel, dat een foto ook niet is gelukt…. Verder zien we alleen eendjes en eekhoorntjes, minder interessant..

We verlaten net voor onze stop plek van vandaag de enige Franstalige provincie, Quebec in Canada en komen in New Brunswick, waar alles weer in het Engels staat aangegeven en waar je iedereen weer beter kan verstaan.

Een nadeel heeft het wel, we gaan ook een tijdzone over en het is meteen 1 uur later. Nu schelen we nog 5 uur ( vroeger) met Nederland.

In het plaatsje Campbellton aan de Chaleur bay zoeken we een camping en vinden die in een bos op een heuvel boven het dorp.

Het is een skigebied en er ligt zelfs nog een beetje sneeuw.

Inmiddels is het gelukkig wel droog geworden na de ochtend en zelfs 19 graden.

Nadat we de camper hebben geplaatst op ons plekje in het bos, lopen we nog een rondje over de camping en bij de skipiste. Er is daar een restaurant bij en nog open ook, dus wij zoeken een plekje op het terras. Maar dat lukt niet, het is vrijdag en het weekend is hier begonnen en de Canadezen rukken massaal uit naar de camping. Dus die staat warempel bijna vol. Dat is voor het eerst.

Ook is er een mountainbike evenement vandaag, dus het is erg druk. We besluiten in de camper te eten en daar is het een zee van rust. Daarna zoeken we de douche op. Want die hebben ze maar een! voor zo’n flinke volle camping, dat wordt in de ochtend dringen, dachten wij. Alhoewel, we zien nooit iemand bij de douche als wij in de ochtend daar zijn. Wij vragen ons af of bij kamperen in Canada, niet douchen hoort???

Maar wij sluiten fris gewassen de dag af.

1. Angelie Van den Bosch:
    4 juni 2022
    Getverderrie wat ziet dat er goed uit. Ik ben jaloers. Blijf genieten meiden. 😘
  2. Marian en marielle:
    8 juni 2022
    Prachtige omgeving hier, echt genieten!