Maandag 30 mei National park St. Mauricie naar Quebec

30 mei 2022 - Shawinigan, Canada

We hebben heerlijk geslapen in alle stilte en zonder overlast van toeterende treinen. We gaan nogmaals het nationaal park Mauricie bekijken. Het is nu echt verlaten op maandag. Er zijn bijna geen anderen. Alleen parkwachters komen we tegen.

Het weer is droog, 19 graden en bewolkt.

We wandelen naar een meer en lopen over een verlaten strandje. Het is niet altijd verlaten, we zien er verse beren afdrukken in het zand. We zien dan wel geen grote dieren, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn… Vandaag wel eekhoorns en een wilde kalkoen gespot.

Toch kiezen we ervoor om weer een kanotocht te maken op een ander schitterend meer: Lac du Edoua. Het is een enorm groot meer en we hebben het helemaal voor ons zelf. Wat één uitgestrektheid en wat een rust. Je hoort hier en daar een vogeltje zingen, een kikker kwaken of een riviertje stromen…. Verder niets.

We genieten van de ochtend op het meer.  Gelukkig zijn de vliegen minder actief op het water.

Om 13 uur stappen we weer op de wal en dat was de juiste timing. Op het moment wij de spullen terug brengen naar de parkwachter, begint het te regenen. Gelukkig blijft het bij dit ene buitje.

We rijden naar een ander meertje en lunchen daar in de camper. Want extra vliegen op brood is niet aan te raden.

We rijden het park uit en rijden door western achtige dorpjes. De tijd heeft hier echt stil gestaan. Oude houten huisjes met veranda en een schommelstoel… Zo uit de film. En de schilder kan hier nog heel veel goed werk verrichten.

We rijden 30 km verder over een provinciale weg omdat de snelweg deels is afgesloten, maar dat is helemaal niet erg, we genieten van de dorpjes en uitzichten.

Aangezien Québec toch 170 km verder op ligt, pakken we de snelweg weer op. Inmiddels hebben we uitgevonden dat Spotify ook hier werkt. Dus muziekje aan en door rijden. Op de plaatselijke radio, konden we vooral Frans geklets vinden, niet interessant voor ons.

Rond 17 uur rijden we in de regio Quebec en wordt het weer bevolkt om ons heen. De camping ligt een stukje noordoostelijk van de stad. We hebben goed gekeken dat snelweg of spoorlijn, het terrein niet meer doorkruizen. Dus slapen we de komende 2 nachten op camping De la Joie. Een oase van rust, 16 km van het centrum.

Hier zijn gelukkig geen vliegen of muggen en kan je gewoon buiten zitten met een trui aan. Want het is na de bui wel een stuk afgekoeld. Maar zolang het droog is, is het ons best.

1. Mieke van Deursen Meulensteen:
    31 mei 2022
    Wauw wat een belevenissen allemaal..niet voor te stellen hier vanuit mijn tuintje..hopelijk blijft het bij berensporen en niet eentje in je camper 😜 geniet ze nog samen 🤩
  2. Marian en marielle:
    5 juni 2022
    Dank je voor de leuke reacties. We gaan hopelijk snel weer op pad om meer belevenissen te delen met je! Gr. Marielle en Marian
  3. Ellis:
    31 mei 2022
    Geweldig meiden! Leuke verhalen over de reis. Jullie maken veel kilometers en zien weer veel. Zo “reizen” wij ook mee. Gelukkig hebben wij hier geen berensporen. Wij hebben last van mieren en slakken. Die kan ik wel aan.
    Groetjes en nog veel reisplezier.