Donderdag 16 september 2021 van Sevilla naar Cordoba

16 september 2021 - Córdoba, Spanje

Vanmorgen de spullen weer in gepakt en na een ontbijt van geroosterde boterhammen uit eigen keuken te voet vertrokken naar het busstation. Daar de speciale AirPort bus genomen om de huurauto op te halen bij Alamo bij de luchthaven.

We krijgen een rode Nissan qashqai mee en deze lijkt heel veel op onze eigen auto, dat rijdt erg makkelijk. We rijden de stad uit en zien al snel een dor landschap met enkele begroeiingen waar wordt gesproeid. We zien katoenvelden, olijfboomgaarden en velden vol sinaasappel bomen. Verder een glooiend landschap met veel zand en dor gras met hier en daar een wit dorpje.

Onze eerste stop is het ommuurde dorpje Carmona. We lopen door de poort en door de smalle straatjes met leuke oude huizen dicht op elkaar. Op het dorpsplein drinken we een sterke cappuccino en lopen nog wat door de steegjes. We blijven ons verbazen over hoe mooi de oude gebouwen zijn bewaard. Ook buiten de grote steden.

Wat ons ook al dagen verbaast is dat het feit dat de mensen hier zo vriendelijk en lief zijn naar elkaar en naar ons. We worden steeds aardig te woord gestaan en vriendelijk geholpen waar we ook komen. Daar kunnen wij in Nederland nog veel van leren.

We rijden verder over een gewone doorgaande weg en zien een wat groener landschap als we dichterbij de bergketen Sierra norte rijden. In het dorpje Loro del rio lunchen we, ook al een oud wit plaatjes met mooie pleintjes.

Na 100 km komen we in de buurt van Cordoba en bezoeken eerst nog een oude Moorse voorstad, of wat er nog van over is…. Het is de opgraving Medina Azahara uit vervlogen tijden van de 10e eeuw. Wat vroeger een marmeren paleis was, zijn het nu vooral lage muurtjes met hier en daar een herstelde moorse boog of poort. Met een mooie tuin en uitzicht op Cordoba. Inmiddels is het wel zonnig en dat is meteen merkbaar aan de temperatuur en het is 30 graden.

Op 8 km verder ligt de stad en met een medina als centrum. We parkeren de auto in een parkeergarage aan de rand van het ommuurde centrum en laten hem daar enkele dagen achter. Met de reisbagage op sleeptouw gaan we kris kras door de smalle steegjes om de Mosque heen op zoek naar ons gehuurde appartement. Dit keer echt midden in het centrum.

Het is een wirwar van steegjes en zijn blij met de tomtom. We vinden een grote houten deur met een klein deurtje onderin, (voor mij groot genoeg 😀) en dat is het juiste gebouw. We komen in een moorse carré gebouwtje en hebben een eigen appartement met binnenplaatsje voor de komende 3 dagen tot onze beschikking. Wederom mooi, zeer netjes en knus.

We relaxen wat op ons binnenplaatje en gaan om de hoek wat boodschappen doen, zodat we niet uitdrogen en verhongeren. Ook dit voelt als vakantie!

Helaas hebben we onze reis moeten afbreken vanwege een ernstig ongeval in de familie. Hopelijk komen we nog n keer terug om de reis af te maken.

1. Mieke:
    17 september 2021