Zaterdag 11 Maart: Katoomba in the Blue Mountains

11 maart 2017 - Blue Mountains National Park, Australië

Vandaag gaan we een (klein) stukje van de Blue Mountains verkennen. We wandelen vanuit de camping richting de cliff drive. Langs deze scenic drive liggen een boel mooie uitzicht punten. Vlakbij zijn de Katoomba Falls. We lopen een stuk over de Prince Henry cliff walk, deze loopt over de rand van kliffen. Het is wat lastig te beschrijven hoe het eruit ziet; maar je hebt het dorp, dat houdt ineens op want dan begint een groot diep gat met vrijwel rechte wanden met heel veel groen met dalen en pieken en rotsen. En dit zover als je kunt kijken. Het is heel diep, want als we een stukje naar beneden hebben gelopen en we weer aan bij een uitzichtpunt komen zijn we 220 treden lager, maar je ziet maar amper dat we lager tegen de wand zijn.... Maar vanaf hier hebben we wel een heel mooi uitzicht op de Katoomba Falls. We lopen weer terug omhoog en dan langs de cliffwalk weer verder oostelijk en komen bij de cascades, het bovenste stukje van de waterval. Hier vlakbij is het skyway east station. Je kunt daar met een gondel over dit deel van de kloof en komt dan aan de overkant bij "scenic world". Dit is een toeristisch hoogtepunt van deze streek.  Van hier uit vertrekt, behalve deze skyway ook een railway en een cableway, allen naar lager gelegen delen van het nationale park. Als we er aankomen blijkt helaas dat je alleen bij het hoofdgebouw (aan de overkant dus ) een ticket kunt kopen. Met een bocht lopen we dus weer terug naar waar we vandaan kwamen en nog een stukkie verder (een extraatje van ruim een half uur) en kopen ons ticket. Deze scenic world is mega toeristisch. Bussen met Aziaten, Indiërs en nog veel meer rijden af en aan en er is zelfs een parkeergarage. Het is zaterdag vandaag en het is er vreselijk druk. We staan zeker een half uur in de rij om alleen al een ticket te kopen. Dan is het Westen toch echt lekker rustig....... Als eerste gaan we in de kabeltrein, deze is de steilste ter wereld en gaat met een hoek van 52 gr. naar beneden. Ze draaien er Indiana Jones muziek om t nog spannender te maken. Maar het was wel leuk. Beneden sta je midden in het regenwoud waar ze een aantal wandelroutes aangelegd hebben. We nemen de middelste. De afstand is niet lang maar opnieuw vele treden en hellinkjes omlaag en natuurlijk daarna weer omhoog. Onderweg zien we veel groen, mooie varens en eucalyptusbomen en een soort boskalkoen en ook drie regenboog-papegaaien. Met de "cableway" (gondel) gaan we weer terug omhoog naar het hoofdgebouw en dus de bovenste rand van de klif. We nemen een waterijsje om het vocht weer bij te vullen en nemen dan de laatste "attractie" de skyway. Dit is een gondel die horizontaal van de ene naar de andere kant van de (zij)kloof gaat. Je hangt op 270 meter boven het groene regenwoud. Ook hier is het weer lang wachten tot we aan de beurt zijn (ritje zelf duurt ongeveer 1 minuut). Het lijkt de Efteling wel......... we eindigen dus op het eaststation (waar we vanmorgen eigenlijk wilden beginnen) en van daar lopen we weer terug naar de camping. Het was prachtig, maar ook wel pittig met al dat klimmen en dalen, maar zeker de moeite waard.
We eten maar brood vanavond want de gasfles die bij de camper geleverd is blijkt leeg te zijn, dus dat kookt wat moeilijk. Morgen maar op pad voor een verse gasfles.