Dinsdag 23 mei Barcelona 4e dag

23 mei 2023 - Barcelona, Spanje

Vandaag gaan we nog 1 dagje naar Barcelona. Deze keer met de shuttlebus van de camping. De weersvoorspellingen zaten er helemaal naast. Gisteren zou een natte dag worden en was het stralend blauw. En vandaag zou het weer droog zijn en regende het al de hele ochtend flink. Dus wij lange broek, shirt met lange mouwen, jas aan en plu mee. En zo stapte wij in de bus met 45 andere camping gasten. De bus zette ons pal naast Placa Catalunya af, dus in het centrum. En dat in 40 minuten. Fijn dat er een speciale busbaan is in de stad.

We nemen de metro naar de Gaudi kerk Sagrada Familia en stappen net voor de kerk het metrostation uit. Inmiddels is het gestopt met regenen, gelukkig. We aanschouwen de voorgevel en gaan op zoek naar een koffie tentje, want we zijn te vroeg voor de toegang met ons gereserveerde kaartje.

Na de koffie lopen we terug en mogen met ons kaartje door de vip ingang. We weten niet waarom, maar het scheelt een hoop wachten in de lange rij. Ook hier moeten we zelf en de tas door een de scanner voordat we binnen mogen.

We starten ons bezoek bij de voorkant van de kerk. Dat is ook meteen het oudste deel, vervaardigd rond 1900.

Binnen in de kerk is een heel nieuw deel. We zijn er zelf 2x eerder geweest. De eerste keer was in 1992 en toen was het middenschip van de kerk nog een bouwplaats met alleen muren zonder dak en was de vraag of er ooit genoeg geld zou zijn om de kerk af te kunnen bouwen.

Nu is het middenschip geheel klaar en voorzien van dak, leunend op hele aparte gewelven en tientallen grote glas-in-loodramen. Deze zijn bezet met alle kleuren van de regenboog die het licht in de kerk heel sprookjesachtig maken als de zon er door schijnt. En we hebben geluk, de zon komt te voorschijn en het licht is echt heel mooi.

We lopen door de gehele kerk, deze is wel 90 meter lang en 60 meter breed. En bewonderen de details die geïnspireerd zijn door de natuur. Overal zie je vormen van bloemen en bomen.

We bekijken de achtergevel en de torens. De kerk heeft al 9 torens. Op dit moment zijn ze de hoofd toren van de kerk aan het bouwen. Deze is nu al 176 meter hoog. De bouw zal eind dit decennia klaar zijn. En natuurlijk zijn ze al volop aan het restaureren, want een deel is al heel oud. We gaan weer terug naar binnen om de sfeer te proeven door een tijdje op een bankje te zitten en rond te kijken.

We bezoeken ook de kelder van de kerk, alwaar een tentoonstelling is over de bouw en het ontwerp. Ook erg interessant met allerlei maquettes over hoe het zou gaan worden in de toekomst. En inmiddels is een groot deel ook zo gebouwd.

Na 1 1/2 uur staan we weer buiten en pakken de metro naar het oude centrum om het deel van de stad rond de kathedraal te bekijken en te slenteren door de kleine straatjes. Hier staan vele mooie gebouwen en huizen met knusse balkonnetjes. We kijken rond en winkelen wat. We lunchen op een bankje met eindelijk een heus vers gebakje. We hadden nog steeds geen taart op, om de verjaardag van Marielle te vieren, maar vandaag is het dan toch gelukt, 5 dagen na dato!

Met hier en daar een terrasje struinen we de rest van de middag door de stad en bekijken de bruggen en boten bij de oude haven.

Het inmiddels echt knal blauw en erg warm, dus hebben we spijt van onze te warme kleding.

Rond 18 uur zoeken we een restaurant op en eten we in de stad.

Daarna zoeken we de campingbus weer op en moe maar voldaan stappen we daar weer in.

Dit was ons 4e en laatste dag voor Barcelona. Morgen gaan we weer verhuizen  en gaan weer noordelijker. Dus ruimen we de boel buiten alvast deels op, zodat we morgen alles droog mee kunnen nemen.