Maandag 22 mei: Marian’s favoriete plek, de bouwmarkt en Barcelona

22 mei 2023 - Barcelona, Spanje

Gisteren alweer een stukje Barcelona gezien, dus vandaag geen haast want we hebben al wat dingen gezien die eigenlijk voor vandaag stonden. En er is werk aan de winkel. In de afgelopen weken zijn er tijdens het rijden, wrs door het “schudden” van de caravan tijdens t rijden enkele scharnieren van de “badkamer” deur afgebroken of verbogen. Die functioneert niet meer fatsoenlijk dus rijden we eerst even naar Marian haar favoriete winkel: de bouwmarkt. Daar kopen we een aantal nieuwe scharnieren en een douche mengkraan. Tja da’s niet nodig voor de hut hoor, maar thuis is de buiten douche kraan kapot en hier blijken die veel goedkoper te zijn dan thuis (85 euro ipv rond de 200) zo sparen we toch maar mooi uit op vakantie!

Dan rijden we terug naar Mataro waar we weer de trein nemen naar Barcelona. We stappen uit bij plaza catalunya en stappen over op de metro naar plaza Espanya. Om het centrale plein staan verschillende mooie gebouwen. We lopen eerst naar de Torres Venetian, 2 grote torens die heel veel lijken op de toren die in Venetië op het San Marco staat. Vandaar uit lopen we heel veel trappen omhoog (gelukkig deels ook roltrappen, maar die nemen we natuurlijk alleen maar omdat marian nog een pijnlijke enkel heeft). Omhoog op de Mont Juic, de berg/heuvel naast het centrum van Barcelona. In deze wijk werd in 1929 de wereldtentoonstelling gehouden en in 1992 een deel van de Olympische spelen en in het Palau (paleis) national is nu het museu national d’art gevestigd. We lopen omhoog tot bijna het hoogste punt, daar is een leuk terras met een mooi uitzicht over de stad. Daar lunchen we even en dan wandelen we langs het museum naar pablo de espagna. Het Spaanse dorp. In 1929 is hier een compleet Spaans dorp nagebouwd met de bouwstijlen uit alle hoeken van Spanje. Een paar Catalaanse straten, straten met huizen uit Andalusië en ook bij een stukje met stijl van west Spanje. Ook is er een kerk en klein klooster overgebracht en hier weer opgebouwd. Het is een leuke toeristische trekpleister. We wandelen er een hele tijd rond om alles goed te bekijken. Inmiddels is het al tegen 6 uur en lopen we terug naar de metro om van daar nog even naar de Ramblas te gaan. Natuurlijk mogen we die niet missen. Over de Ramblas lopen we terug naar het station en nemen de trein weer terug. Bij het uitstappen probeert een meisje marian te “rollen”. Gelukkig loop ik, op zulke drukke plekken, zoals meestal net achter Marian,dus ik zie snel wat ze doet. Ik zie t vrijwel meteen, maar toch was de rits al een klein stukje open, maar ze heeft niets kunnen wegpakken. (Er zitten ook geen telefoons of geld in t rugzakje gelukkig). Ze loopt snel weg in de menigte en pas dan realiseer je je dat er bijna iets vervelends gebeurd was. Nou gelukkig niet dus, door alert te zijn. Rond half 8 zijn we terug op de camping en koken vis met warme groenten en aardappel blokjes. Lekker degelijk Hollands!